Internationell kaffekod
[Ur nummer: 11/2004] Efter en 18 månader lång förhandling har en uppföran-dekod för kaffe – Common Code for the Coffe Community – antagits i Hamburg den 10 september. Det är IUL, Livsmedelsarbetarnas International, som varit med om att förhandla fram denna kaffekod.
Uppförandekoden syftar till att lyfta de sociala och miljömässiga normerna ut ur rättvisehandelns nisch och införa dem i rutinmarknadsföringen. När kaffekoden tillämpas fullt ut kommer den att omfatta cirka 80 procent av den globala kaffemarknaden, från plantering och skörd till rostning och marknadsföring.
IUL ser positivt på avtalet men understryker att koder aldrig kan ersätta starka och effektiva nationella och internationella lagar.
Det är fyra av de största företagen inom kaffeindustrin som skrivit under: Kraft, Nestlé, Sara Lee och Tchibo.
Koden kräver inte endast uttryckliga garantier för ILO:s kärnkonventioner om föreningsfrihet, barn- och tvångsarbete, samt diskriminering. Koden föreskriver också att arbetsgivarna måste säkerställa en acceptabel arbetsmiljö för de anställda och garantera jämlik behandling för migrerande och säsongsanställd arbetskraft.