[Ur nummer: 07/2011] Med skylten ”Mat från trakten” kommer de två stora Ica Maxi-butikerna i Karlstad och Kristinehamn att satsa på att marknadsför lokala producenter.
– Det är större än att bara sälja lokal mat. Vi vill göra en avsiktsförklaring. Våra två butiker ligger i Värmland och vi vill att det ska finnas jobb och framtid för människor här och då behöver vi behålla småskaliga producenter och bönder i närområdet, säger Christer Johansson, ägare av Maxibutiken i Karlstad.
I en reklamfilm med en packmoped som långsamt kör genom landskapet berättar en röst på värmländska om handlarnas vision.
Den största betydelsen har det utrymme som handlarna ger den lokala maten i butiken.
– Vi vill att kunderna ska se den och uppmärksamma den. Det gäller särskilt de olika primörerna som kommer från producenter i närområdet. Vi ställer inte krav på att de ska kunna levererar under hela året, säger Christer Johansson.
Det finns en efterfrågan på lokalproducerad mat hos kunderna. Det har varit hett under flera år, säger han
* Ställer ni krav på att det finns kollektivavtal hos de små livsmedelsproducenterna som har anställd personal?
– Nej, säger Christer Johansson. Det ställer vi inte. Vår krav gäller bara hygienen. Att de ska vara Ica-godskända.
Exempel på lokala samarbetspartner är Hemgården, Skövde slakteri och Milko.
Som lokalproducerat livsmedel räknas den produkt som är gjord inom 25 mils radie från butiken. Det ska vara svensk råvara i kött-, chark- och mejeriprodukter, övriga ska de huvudsakliga ingredienserna vara svensk råvara.