”Om produktionen minskas behöver jag kunna hoppa in på någon annan linje. Jag måste vara flexibel.”

– Vi jobbar treskift på Kex 2-linjen. Om produktionen minskas och tvåskift införs behöver jag kunna hoppa in på någon annan linje. Jag måste vara flexibel, säger Lena Grönedal, som är vice ordförande i Livsklubben på Cloetta i Ljungsbro och ingår i den projektgrupp som jobbar med kompetensutveckling.

[Ur nummer: 09/2011] Som maskinoperatör har hon utan tvekan nytta av det kompetensprojekt som dragits igång vid Cloetta. Hon behöver vara mångkunnig och flexibel för att kunna möta upp- och nergångar i bemanningen. Övertalighet är något som chokladarbetarna i Ljungsbro i Östergötland drabbats av vid flera tillfällen, senast hösten 2010. Det var efter den smällen som Livsklubben enades med företaget om behovet av kompetensutveckling för ökad konkurrens?kraft.

Arbetsgivarnas verktyg
Då fanns det ett verktyg som arbetsgivareföreningen, Li, tagit fram åt sina medlemsföretag. Cloetta hoppade på tåget. Det är ett stort samarbetsprojekt som syftar till att alla livsmedelsföretag, oavsett storlek, ska kunna arbeta strategiskt med kompetensutveckling. En annan fördel är man lättare kan redovisa för kunder och myndigheter hur de har säkrat att personalen har rätt kompetens för sitt arbete. Det handlar om livsmedelshygien, skydd och säkerhet samt produktionsekonomi, men framförallt kompetens på den egna maskinlinjen.
Cloetta kunde använda sig av denna modell för att registrera hur kompetensen såg ut i det egna företaget. Och vilka behov som finns. En projektgrupp bildades bestående av personer ur fabriksledningen, operatörer samt fackliga representanter från produktionen. Två heltidstjänster avsattes för att sätta igång projektet.
Karin Svärd, fabrikschef, säger att man gjort två tredjedelar av arbetet. Det är mest krävande i början. Hon räknar med att kartläggningen ska vara klar i februari 2012.
– Målet är att vi ska veta vad var och en kan och vilken kompetens vi behöver. Och så vill vi hamna på rätt nivå. Med kompetensverktyget kommer vi att få reda på var behoven är som störst och var en satsning ger störst effekt, säger Karin Svärd.

Alla är med i dokumentationen
En linje kartläggs i taget. Alla operatörer vid linjen och alla som gör kringtjänster, till exempel labb, verkstad och teknik, är med i dokumentationen.
Marie Lindhé Schelins uppgift är att tillsammans med Cim Rudfelt Johansson hålla i det dagliga projektarbetets dokumentation som tas fram tillsammans med operatörerna på de olika linjerna.
– Alla har varit väldigt positiva, säger hon. Jag tror att man vill få sina kunskaper synliggjorda. Man är stolt över det man kan. Men helheten är svåröverskådlig. På Kex 1-linjen använder vi oss av post-it-lappar för att skriva upp alla olika moment. Vilka behov operatörerna har, vilken nivå som är önskvärd och vad man saknar. Starten tog oss två hela dagar. Vi hade ett speciellt rum i produktionen till vårt förfogande.

Synliggöra kompetens
Eva Pålsson, personalchefen, betonar att det är operatörerna själva som vet vad som är viktigt för att maskinerna ska fungera och det är den kompetensen man vill synliggöra. I kompetensverktyget sker det med hjälp av spindeldiagram, så kallade kompetensrosor. En ros ritas för varje område, till exempel en maskinlinje. På en skala från 1-5 synliggörs var både arbetsgruppen och individerna befinner sig.
– Kompetensverktyget används därefter i utvecklingssamtal för att prioritera vilka satsningar som behövs göras. Alla kunskaper och färdigheter ska tas med och vägas mot det önskvärda.

Överblicka helheten och detaljer
På Cloetta i Ljungsbro finns 17 produktionslinjer och 200 anställda. Med kompetensverktyget går det att både överblicka helheten och ha fördjupade detaljkunskaper. Programmet ska säga till automatiskt när olika åtgärder, till exempel att säkra trucktillstånd och brandskydd på en avdelning, bör vidtas.
Så långt det går försöker man i projektet använda sig av den kunskap som finns i huset. Och det finns mycket. Man försöker sprida den genom att till exempel låta en operatör gå bredvid en annan under en arbetsdag för lära sig hur den andres linje fungerar, hur den andre arbetar. De som har specialkunskaper i teknik kan dela med sig av detta. Detsamma med labbet. Att kunna samarbeta och se helheten är värdefullt.
Ibland är det operatörerna som utbildar.

Deltidsbrandman
Det har Katarina ”Kattiz” Lundborg på Polly-linjen gjort. Hon är huvudskyddsombud och deltidsbrandman på fritiden.
– Jag har tillsamman med andra deltidsbrandmän från Cloetta hållit i brandsäkerhetsutbildning och hjärtstart. För mig är det viktigt att alla i produktionen får möjlighet att lära sig mer, att alla får bättre kompetens. Det gör arbetet roligare.