”Något som jag ofta får höra när jag värvar medlemmar är att de aldrig fått frågan tidigare”

Hur får vi fler att gå med i fack­et? Finns det några bra tips? Karen Olufsen är en ung norsk bagare som på kort tid värvat fem medlemmar. Hon tycker att det går förhållandevis lätt, åtmin­­stone att värva ungdomar, äldre kan vara svårare att få med.
De senaste 16 åren har medlemsantalet inom LO-förbunden i Sverige stadigt minskat, även organisationsgraden. Det är oroväckande. En förutsättning för facklig styrka är ju att alla är med.
Mål & Medel reste till Norge för att se hur man jobbar med medlemsvärvning där. NNN, norska Livs, har länge prioriterat detta. Och norska LO är speciellt så till vida att det är den enda Landsorganisationen i Europa där medlemsantalet stadigt ökar. Men då ska man komma ihåg att norska LO är en federation för både arbetar- och tjänstemannafacken.

En doft av hemtrevnad
På Bakers bageri i Bryne har lugnet lägrat sig efter nattens produktion. Det nybakade brödet har körts ut till butikerna. Kvar dröjer sig doften av nybakat och det sprider en känsla av hemtrevnad.
Det är ganska tyst om det inte vore för regnet som smattrar mot fönstren precis som man kan förvänta sig i Stavangerregionen där det regnar i stort sett jämt.
Bakers i Bryne ingår i en koncern tillsammans med elva andra bagerier. Det i Bryne tillhör de mindre. Förr var det Orkla som var ägare, men sedan en tid tillbaka är det Norgesgruppen.
– Det ser ljust ut framöver. Vi hoppas både på större volymer och fler anställda, säger Karen Olufsen och tillägger med glimten i ögat:
– Det innebär också att jag får möjlighet att värva fler medlemmar.
Karen Olufsen är utbildad bagare och jobbar ständig natt.
Egentligen är hon ledig denna fredag men har kommit till jobbet ändå för att berätta hur hon går till väga för att värva medlemmar.
– Jag har inte hållit på så länge, började när jag blev förtroendevald i somras.
På den korta tiden har hon hunnit värva fem nya medlemmar på bageriet. De är totalt 35 anställda på bageriet, av dessa är nu 25 medlemmar.
– Och det är två till som är på gång att gå med, berättar hon inte så lite stolt.
Med sina 26 år tillhör hon de yngre på arbetsplatsen. I Sverige är det en grupp som anses svåra att organisera. Det tycker inte hon.
– Det är svårare att få med de äldre, framför allt de som varit medlemmar men som av någon anledning gått ur facket.
Hon berättar hur hon går tillväga.
– Det är många från olika länder som jobbar här. Det är inte alltid lätt att förklara på engelska vad facket är för något. Jag beställde informationsmaterial på olika språk som jag använder mig av och det har varit till stor hjälp, säger hon och fortsätter:
– Jag delar först ut materialet och återvänder ett par dagar senare och frågar om de är intresserade av att bli medlemmar.

Medlemskort med förmåner
Hon är noga med att berätta vart avgiften går och trycker då på förmånerna som ingår i medlemskapet, framför allt försäkringar men också att det ingår ett medlemskort som är laddat med olika rabatter.
Det här med löneförhandlingar och organisationens uppbyggnad brukar hon också förklara men mycket förenklat och inte som första punkt.
Hon blev själv värvad för sju år sedan i samband med att hon började på bageriet. När hon gick som lärling, på ett mindre bageri, var hon inte medlem.
– Där fick man inte vara medlem. Det var ett villkor för att få jobba där. Jag visste inte så mycket om facket på den tiden utan accepterade att det förhöll sig på det viset.
Efteråt blev hon varse om att hon blivit lurad på både övertidsersättning och lön.
– Det fick mig att inse hur viktigt facket är, säger hon.
Hon är idag med i en värvargrupp i Stavangerområdet. De är två som ska resa runt och värva medlemmar på andra arbetsplatser än de egna.
– Vi började planera i november hur vi skulle gå tillväga men sedan kom julen emellan och planeringen stannade upp men vi ska sätta igång nu igen, säger hon och fortsätter:
– Det vi gjort hittills är att vi kartlagt hur det ser ut på arbetsplatserna inom vår avdelning. Tanken är att besöka de fabriker där det är få som är organiserade.
Satsningen är något nytt. Hon har inte hört att andra avdelningar inom NNN gjort något liknande.
– Jag tror att det är en fördel att det kommer nya ansikten som informerar om facket på ens arbetsplats. Något som jag ofta får höra när jag värvar medlemmar är att de aldrig fått frågan tidigare. Att det är en anledning till att de inte är medlemmar.

Premier för medlemsvärvare
Det är ganska hög organisationsgrad inom Bakers koncern, berättar hon. På bageriet i Trondheim är till exempel 95 procent med i facket. På Bryne är det drygt 70 procent. Karen har full koll vilka som är med och vilka som inte är med.
I Norge har de sedan flera år tillbaka ett system med premier om man värvar medlemmar. Hon har hittills fått en termos och är just nu också med i utlottningen av en i-pod.
– Det här är väldigt populärt, dels delar förbundet ut premier centralt, dels gör varje avdelning detta.