Konsum Nord går sin egen väg
I Konsum Nords butiker i Västerbotten och Västernorr-land ges de lokala livs-medelsproducenternas varor en hedersplats i butikshyllorna.
[Ur nummer: 05/2004] – Det har visat sig vara ett vinnande koncept för vår del, säger Gösta Olsson, Konsum Nords marknadschef.
Visst finns det varor av EMV-modell även i Konsum Nords fräscha butiker men de finns där endast som ett komplement till de lokala livsmedelsföretagens korvar, skinkor, ostar, limpor, ägg, grönsaker.
– Vi försöker så mycket som möjligt handla med våra geografiskt närliggande leverantörer, bland annat köper vi bröd från nittioåtta olika lokala bagerier och i princip gör vi affärer med alla lokala livsmedelsföretag som har något bra att erbjuda oss, säger Gösta Olsson.
Det här är inget Konsum Nord gör i någon form av uppror mot den centralistiska idé som genomsyrar ”pappa” Coop Nordens agerande, poängterar Kjell Edlund, Konsum Nords informationschef.
– Nej, det här är helt enkelt ett mycket framgångsrikt koncept för vår del, som inneburit att vi varje år, under de senaste tio åren, har vuxit oss större på marknaden.
Kunderna föredrar helt enkelt Nyléns och Hugossons charkvaror, Norrmejeriers mjölkprodukter, potatis odlad i Stensele, bröd bakat i Lövånger och så vidare framför de produkter som döljer sitt verkliga ursprung bakom handelns EMV-symboler.
– Men det ärt klart, det handlar om pris också, det ska vi inte bortse ifrån, säger Kjell Edlund. Men även i det hänseendet hänger våra små närliggande lokala producenter gott och väl med de massproducerade varor som kommer långväga ifrån, fortsätter han.
En som är mycket tillfreds med Konsum Nords försäljningsstrategi är Östen Johansson, Livs ombudsman i avdelning 36 i Umeå.
-Tänk om fler handlare ute i landet agerade så självständigt som Konsum Nord, då skulle inte svensk livsmedelsindustri utarmas på det brutala vis som den görs idag.