Blåtira för Trensum
USA-lansering av Niagara blev en stor flopp
Trensum Food i Tingsryd, har gått på en riktig blåtira och hamnat i akuta finansiella problem. Jobben för de 130 livsmedelsarbetarna är i fara.
[Ur nummer: 01/2003] Det var inte så länge sedan Trensum Food i Tingsryd var på god väg att bli ett världskänt företag. Niagara, en ilsket blå dryck tappad på flaska i Trensums fabrikslokaler var då på gång att hårdlanseras som ett potenshöjande medel (Viagra) i USA.
Ljusblå framtid
Trensums framtidsprognoser var då minst sagt ljusblå. Men det blev en flopp. Snubben som marknadsförde Niagara i USA visade sig vara en stor bluff.
– Marginalen mellan fiasko och succé är hårfin i vårt företag, säger Sony Olofsson, Livs vice klubbordförande på Trensum.
Att marginalen är så hårfin beror på att merparten av det som tillverkas i Trensums lokaler är helt nya produkter som skall lanseras och testats på marknaden. Varor som de stora aktörerna t ex ICA, Carlsberg, Coop och så vidare låter Trensum legotillverka.
Berg- och dalbana
Går sen produkten bra försäljningsmässigt så tar ofta ”moderföretaget” över tillverkningen själv och går den dåligt så upphör man med tillverkningen på Trensum.
Det här gör ju att vi ständigt befinner oss i en berg- och dalbana, menar Sony Olofsson.
– Och i år har det varit extra besvärligt. Vi har inte riktigt hunnit med att hitta ersättningsprodukter när ”de gamla” har försvunnit.
Men samtidigt upplever inte Sony de nu uppkomna ekonomiska problemen som ”livshotande”.
Söker lösning
– Visst är det oroligt men vi vet ju också att det är så många stora starka företag inom svensk livsmedelsindustri som är beroende av att vi finns till. Så någon form av lösning på det nu akuta ekonomiska problemet, så att vi kan fortsätta driften här, tror jag att man kommer att hitta rätt snart.