Lågprisvaror ökar trots förtroendekris
[Ur nummer: 07/2005] Svenskarna har lågt förtroende för lågprisvarumärken, visar en Sifo-undersökning. Allra lägst i kurs står tyska Lidl – 62 procent av de tillfrågade förklarade sig ha inget eller inte särskilt stort förtroende för kvaliteten hos varumärket. Icas Euroshopper och Axfoods Eldorado ses också med misstänksamhet av konsumenterna. För varumärket Ica säger sig dock 79 procent ha ganska eller mycket stort förtroende, vilket är fullt jämförbart med inarbetade traditionella varumärken som Scan och Felix.
Trots konsumenternas misstänksamhet fortsätter försäljningen av lågprismärken att öka. På ett och ett halvt år har antalet Lidl, Netto och Willy nästan fördubblats och i dag har de tre kedjorna cirka 250 butiker, enligt Svenska Dagbladet. De etablerade kedjorna möter konkurrensen med ökad satsning på egna lågprismärken.