Klart för köttfusion i Norrland
Stadigt grepp tas om norrländsk köttproduktion
Allt verkar nu vara klart inför fusionen av Swedish Meats-ägda Nyhléns Chark och Hugosons. Swedish Meats har, som hälftenägare till den nya koncernen, därmed kopplat ett stadigt grepp om den norrländska köttproduktionen.
[Ur nummer: 11/2005] Nyhléns chark i Skellefteå och charken i Lunde utanför Kramfors stänger i dagarna och sammanlagt 69 personer mister sina jobb. Anläggningen i Luleå kommer däremot att nyanställa personal och några av dem som förlorat sina jobb i Skellefteå flyttar norrut för att jobba i Luleå.
Isabell Östlund är klubbordförande för Nyhléns chark i Skellefteå och en av de 30 personer som sagts upp där.
– För mig är det inte aktuellt med någon flytt. Om man har rotat sig med familj och barn och hus är det inte så lätt att bara flytta 14 mil. Men jag vet att det är en tjej som har skaffat lägenhet i Luleå och tänker flytta upp. Sedan är det några som funderar på att veckopendla, berättar hon.
Fem anläggningar kvar
Carl-Gunnar Krooks är arbetstagarrepresentant i Nyhléns styrelse och en av de 39 som mister sitt arbete i Kramfors.
– För oss i Kramfors är det nog inte aktuellt med någon flytt till Luleå, det är trots allt 45 mil dit. Eftersom det har gått så långt med misskötseln av Nyhléns så finns det inte en chans att köra vidare och därför hoppas jag att den nya organisationen klarar sig bättre. Det är givetvis inte positivt att förlora sitt jobb, men jag hoppas att det blir bättre för dem som blir kvar med sammanslagningen, säger han.
Av sammanlagt åtta anläggningar är det fem som blir kvar efter fusionen: Hugosons slakteri (Alviksgården) i Luleå, Hugosons chark i Luleå, Nyhléns slakteri i Ullånger samt Nyhléns slakteri- och styckningsanläggningar i Skellefteå.
Antal nya tjänster oklart
Det nya företaget kommer att heta Nyhlén & Hugoson och fortsätta att tillverka de flesta produkter som ingår i nuvarande sortimentet.
– Det är fortfarande oklart hur många nya tjänster det kommer att bli i Luleå men helt klart är att vi har ambitionen att behålla de flesta produkterna från de båda bolagen, säger Mikael Hugoson, som kommer att vara vd i den nya organisationen.