Vi svenskar reser 50 procent mer nu än för tjugofem år sedan, mätt som antal personkilometer. Inte bara långväga – på semester och i tjänsten – utan också till och från jobbet, skolan, dagis, butiken, doktorn. I snitt gör vi tre kortare resor per dag, 40-50 km.

[Ur nummer: 01/2006] Denna rörlighet, ”mobilitet”, är en viktig del av välfärden. Och även om kollektivtrafikresandet glädjande nog ökat de senaste tio åren behöver de flesta av oss dessutom bilen som fortskaffningsmedel.
Frågan är bara hur vi får råd att använda den – med en fordonspark som är törstigast i EU, med 20 procent högre bensinförbrukning. Och när drivmedelspriset ofrånkomligen rakar i höjden och om fem år landar på kanske tjugofem kronor litern.

En spännande strategi för att minska koldioxidutsläpp, buller och onödiga utgifter för hushållen är att stötta och marknadsföra utbyggnaden av så kallade bilpooler. Konceptet är enkelt: Ett antal personer delar på användningen av en eller flera bilar och betalar för den tid och sträcka de kört.
I dag finns cirka hundra privata och kommersiella bilpooler med totalt 2 000 medlemmar i Sverige. Majornas bilpool i Göteborg är störst med ett 30-tal bilar och över 250 medlemmar. SunFleet – en kommersiell biluthyrningsfirma med enbart miljöfordon – sköter kommunens bilpool i Göteborgs stad och har börjat låta kommunens tjänstemän hyra bilarna på kvällar, nätter och helger.
Även kommuninvånarna skall i framtiden få hyra bilarna.
Det finns flera fördelar med en bilpool:
* Du har tillgång till bil vid behov, samtidigt som bilens fasta kostnader fördelas på flera nyttjare.
* Du kan välja olika storlekar på bilen vid olika körtillfällen.
* Bilkostnaden är transparent; det tillkommer inga oväntade överraskningar som till exempel dyra reparationer.
* Poolbilen är ett billigare alternativ för alla som kör mindre än cirka 1 200 mil per år.
* Transportsystemet utnyttjas effektivare. Biltrafiken minskar eftersom bilresans verkliga kostnader blir tydligare och mer rättvist kan jämföras med till exempel kollektivtrafik. En bilpoolbilist kombinerar kollektivtrafik, cykel och bilpoolbil för att täcka sina transportbehov i stället för att slentrianmässigt använda sig av bilen.
* Den minskar behovet av parkeringsplatser i tätorterna.
* Den är bekväm. Bilpoolen sköter om service, besiktning, byte av däck och inte ens för konsekvenserna av ett inbrott behöver man oroa sig.

Regeringens mål är att koldioxidutsläppen år 2010 skall ha stabiliserats på 1990 års nivå. Med nuvarande trend är detta tyvärr fullkomligt orealistiskt! I stället för minskning har vi istället haft en ökning på ca 15 procent 1990-2005.

Bilpooler kan bidra till att förändra denna situation. Jag anser att kommunerna skall ges lagliga möjligheter att upprätta transportplaner, bland annat för att underlätta införandet av bilpooler och upplåta särskilda parkeringsplatser för sådana bilar.
Annika Billström och alla ni andra kommunalråd – skapa eller stötta en bilpool i er tätort!