Sofistikerade trimmare
Jacka kolven och byta drev? Glöm det. I dag är det sofistikerade metoder som gäller. Moderna mopeder kan med enkla ingrepp bli snabba som bilar i trafiken.
[Ur nummer: 04/2006] 20 000 kronor. Ungefär så mycket kostar det att värstingtrimma en moped så att den får fler än 20 hästkrafter och kan komma upp i 180 km/h. Så pass extrema maskiner är dock ovanliga i trafiken men många ungdomar trimmar mopeder med både enklare och betydligt billigare medel.
En bricka plockas bort
– De flesta tar bort den befintliga strypningen och kan få mopeden att göra mellan 65 och 80 km/h. Oftast är det bara en bricka som plockas bort, den sitter i förgasaren för att strypa gasflödet, berättar Magnus Pålsson, mopedhandlare i Kungsbacka.
– Nästa steg är så kallad sporttrimning. Då byter folk avgassystem, förgasare, luftfilter och cylinder vilket kostar cirka 4 000 kronor. Det kan ge tolv hästkrafter och en toppfart på mellan 80 och 115 km/h.
Enligt en enkätundersökning från 2003 av Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande, NTF, körde 55 procent av de yngsta trimmat. Av de utfrågade 1 500 mopedförarna mellan 14 och 16 år svarade en femtedel också att deras maskiner gick fortare än 80 km/h samtidigt som hela 91 procent fastslog att deras föräldrar kände till att mopeden gick för fort.
– Det händer att föräldrar kommer till mig och ber mig kolla om en moped är trimmad. När jag konstaterar att den är det har de svårt att acceptera faktum och säger saker som ”min son kan inte sådant här”, berättar Magnus Pålsson.
Så kollar du mopeden
Det finns många problem förknippade med trimning. Bromsar, däck och ram är sällan dimensionerade för högre hastigheter samtidigt som en snabb moped blir svårare att hantera, något som tonåringar utan mc-körkort inte är utbildade för. Samtidigt som mopedens popularitet har exploderat har också olyckorna blivit vanligare.
– Hur man vet att en moped är trimmad? Känn efter. Provkör barnets moped var fjortonde dag och håll koll på om det finns några nya knappar på instrumentbrädan. Vissa sätter nämligen på en varvtalsregulator för att lura föräldrarna. När den är på går en trimmad maskin inte fortare än laglig hastighet. Men efter provturen kopplar de ur den och då går mopeden snabbt igen, avslutar Magnus Pålsson.