Moderaternas nya ”makeover”
[Ur nummer: 07/2006] Det räcker inte för Fredrik Reinfeldt att byta kläder och kalla sig för det nya arbetarpartiets ledare. Det är inte ytan utan vad som finns under den som räknas.
Redan augusti 2004 gjordes moderaterna de första framstötarna för att vinna röster bland LO-folket. I en stor intervju i LO-tidningen berättade Fredrik Reinfeldt att han inte ville riva upp arbetsrätten, inte ens skrota AMS. Till allas förvåning så sade han också att den svenska arbetsmarknaden fungerar bra. Det var en stor nyhet som fick genomslag i många medier.
Moderaterna har haft hjälp av valstrateger. Det är smart uträknat. Kopiera ett vinnande koncept, nämligen socialdemokraternas. Inget annat parti i ett demokratiskt samhälle har vunnit så många val. Hur bär de sig åt?
Ett svar är facklig politisk samverkan. Det är allmänt känt. Utan denna samverkan skulle socialdemokraterna inte vinna några val. De fackligt medvetna medlemmarnas röster är helt avgörande. I åratal har de borgerliga partierna utan någon större framgång försökt slå in en kil mellan partiet och fackföreningsrörelsen.
Den här gången har moderaterna gett sig sjutton på att lyckas. Det ska ske genom att behålla de gamla väljarna (höginkomstagarna) och genom att attrahera nya väljare (LO-medlemmar med fast jobb och medelinkomst). På moderaternas hemsidan står att läsa att det är det näst största partiet bland LO-medlemmar.
På sin hemsida påstår moderaterna också att de är ett parti som tar Sveriges problem på allvar. De är beredda att satsa på jobben, välfärden och tryggheten. På socialdemokraternas hemsida står i stort sett samma sak. De viktigaste frågorna som lyfts fram är just arbete åt alla, kvalitet i välfärden och trygghet när livet förändras.
Det är lätt att bli förvirrad av moderaternas reklamkampanjer. På väg till jobbet stannar jag upp framför en affisch med ett budskap som jag känner igen ”Alla ska med. Så enkelt är det.” Bilden känner jag också igen, en öppen bil med en massa glada människor och en hund som tittar in i kameran. Men det är något som inte stämmer. För istället för socialdemokraterna så står det moderaterna, nya moderaterna, som avsändare. De har använt sig av exakt samma reklamtext och bild som socialdemokraterna. Syftet är att provocera, försvarar de sig.
Det är just nu mycket jämnt mellan blocken och det talas om en valrysare. Det är därför viktigare än någonsin att gå och rösta. Varje röst är viktig i årets val. Det är också viktigt att inte låta sig luras av moderaternas försök att framstå som ett arbetarparti.
Det moderaterna vill är att sänka ersättningen till arbetslösa, sjukskrivna och förtidspensionärer. Det är allvarligt, framför allt att de skjutit in sig på a-kassan. Förutom att de arbetslösa drabbas leder det också till att lönerna pressas neråt.
Allvarligt är också att de vill höja a-kasseavgiften och slopa avdragsrätten för fackavgiften. Det kan leda till att medlemmar av ekonomiska skäl väljer bort facket. Det kan också bli följden om en obligatorisk arbetslöshetsförsäkring införs.
Sammantaget blir resultatet ett svagare fack och färre organiserade. Det om något är ett hot mot kollektivavtalen. För är det något som är viktigt i den kommande avtalsrörelsen så är det en hög organisationsgrad. Hur ska fackföreningsrörelsen annars kunna värna om lönenivåer och arbetsvillkor?