Gokarting är en folksport som med vilda tävlingar på kurviga banor aktiverar både vuxna och barn.
Nu fyller gokarten 50 år.

[Ur nummer: 09/2006] Motorn vrålar elakt. Du sitter bara ett par centimeter ovanför den framrusande asfalten och sveper in i en snäv hårnålskurva. Det känns som om bilen ska välta, de omönstrade slicksdäcken skriker högljutt men klistrar sig på något sätt fast vid underlaget. Hjärtat bankar och det känns som om du åker hur snabbt som helst.
– Gokarting är action! Det bästa är fartkänslan. Bilarna är direktstyrda och har ingen fjädring vilket är ganska rått och fränt, tycker Pelle Heijer, vd för Göteborgs gokartcenter i Torslanda.
Att köra gokart är ett omtyckt nöje som inte kräver något körkort och som aktiverar både vuxna och barn. Målet är att ta sig igenom en sluten asfaltsbana på snabbast möjliga tid. Det är det närmaste de allra flesta kommer att köra racerbil.

Varvtider på storbildsskärm
Tidtagningen sker elektroniskt och på inomhusbanan visas varvtider och resultat på storbildsskärmar vilket ökar tävlingsinstinkten hos de flesta. Utomhus får förarna reda på tiden när loppet är klart.
Egentligen har det inte hänt särskilt mycket med gokarten sedan den såg dagens ljus för 50 år sedan. Amerikanen Art Ingels satte i augusti 1956 ihop ett litet fordon hemma i Kalifornien. Det var mest på skoj och han använde vad han hittade – några överblivna rörstumpar och en liten ratt, fyra små hjul och en gräsklipparmotor. Bilen kunde komma upp i 50 km/h och när Art körde omkring i grannskapet lockade han horder av nyfikna. Redan året därpå var gokarten i full produktion.

Skottkärror och gamla motorer
– Det var då som vi hörde talas om den i Sverige. Här byggde folk egna med hjul från skottkärror och begagnade motorer från motorcyklar. Sedan kom elegantare fabrikstillverkade bilar och efter det riktiga racermotorer från Italien, minns den 68-årige gokart-entusiasten Lennart Lundberg.
När det handlar om tävling kallas gokart för karting. Det finns flera olika klasser men det vanligaste är att använda en tvåtaktsmotor på 100 kubik som ger 25-30 hästkrafter. De flesta är dock inte intresserade av att lägga ned bortåt 50 000 kronor på en egen tävlingsbil utan nöjer sig i stället med att besöka en gokartbana någon gång emellanåt.
Bara för att det är kul. Och för att få uppleva ett stycke äkta dramatik.