Livemusikscenen har exploderat. Och publiken vallfärdar till spelställena. Att gå på konsert är helt enkelt det nya nöjet.

[Ur nummer: 11/2008] Publiken strömmar till. Arenor säljs ut, festivaler ökar i omfång och spelställen är fullproppade med folk.
– Under de senaste fem åren har livescenen exploderat. Det säljs fler biljetter och varje år har överträffat det föregående, konstaterar Johan ”Red Top” Larsson på Ticnet-ombudet Pusterviks biljetter i Göteborg.
– Den här hösten är enormt intensiv och innebär rekord i bokade spelningar. Det finns extremt många band som vill spela och publiken ökar, säger Bobbo Brunnberg, press- och marknadsansvarig på Debaser med de tre klubbarna Slussen, Medis och Malmö.

Många utsålda festivaler
Medvinden har även blåst över de svenska festivalerna. Årets upplagor innebar i de flesta fall succé med utsålda arrangemang som Popaganda och Where the Action is. På tio av de största festivalerna såldes nästan 180 000 biljetter.
Utsåld var även stadsfestivalen Way Out West i Göteborg. Den arrangerades av Luger som i somras köptes upp av Live Nation, den amerikanska jätten som redan tagit över Ema Telstar och nu kontrollerar runt 80 procent av den svenska konsertmarknaden.
Vissa menar att det ökade intresset för konserter hänger ihop med nedladdningen av musik. Att lyssnarna skaffar en relation till artisterna på ett nytt sätt. I stället för att sitta hemma med musiken på skiva – och studera omslaget, titta på bilder och läsa låttexterna – skapas en identifikation genom att se artisterna live på scenen.
– Det är ett större sug efter biljetter i dag. Folk köper dem tidigare och spelningarna blir både snabbare och oftare utsålda, berättar Kim Abelsson, arrangör på klubben Woody West i Göteborg.

Biljettpriserna ökar kraftigt
Så långt allt väl. Men samtidigt som publiken vallfärdar till konsertlokalerna har biljettpriserna skjutit i höjden.
– Det beror på att kostnaderna har ökat. Som gager till artister och marknadsföring, produktion och teknik. Men för många är en konsert värd mycket och det finns ett intresse av att roa sig, säger Catarina Oscarsson, pressansvarig för Live Nation i Sverige.
Så har också svenskarnas vanor förändrats. Vi har blivit mer kontinentala och går ut mer för att äta och dricka. After work har blivit ett begrepp och det anses helt naturligt att ta ett par glas vin på en krog en vardagskväll.
Då är det inte underligt om även livescenen vinner på våra nya vanor.