Ingen kommer på nåt bättre
Dra fram, sträck till och spänn fast. Klick! Trepunktsbilbältet är bilens enskilt viktigaste säkerhetsanordning.
Nu fyller det 50 år.
[Ur nummer: 05/2009] Som alla vet är det farligt att åka i ett motorfordon. Men dödssiffrorna hade varit ofantligt mycket högre om det inte varit för trepunktsbältet.
– Det kopplar ihop människan med bilen och funkar alltid, i alla situationer. Det spelar ingen roll om det handlar om en frontalkrock, sidokrock eller påkörning bakifrån. Eller en multipelkrock med påkörningar, sladdar och rotation. Det är otroligt smart, tycker Lotta Jakobsson, teknisk specialist vid Säkerhetscentrum på Volvo personvagnar i Göteborg.
Miljontals liv
Det är förstås ingen som vet hur många liv trepunktsbältet har räddat under de senaste 50 åren. Men uppskattningsvis handlar det om drygt en miljon. Bältet har kommit att bli grundstenen i bilens inre säkerhetssystem där övriga hjälpmedel, som till exempel airbag, fungerar som komplement.
Men bilbältet är långt äldre än ett halv?sekel. Redan 1885 beviljades i USA ett patent på ett enkelt bälte och några år senare dök det upp andra varianter i både Frankrike och England. Men det hände inte mycket med uppfinningen. Långt in på 1950-talet ansågs olyckor nästan helt bero på den egna körförmågan och dessutom var man övertygad om att det gick att hålla emot med muskelkraft vid en kollision.
I Sverige lade Vattenfall i mitten av 50-talet ned mycket arbete på att utveckla ett bälte och i samma veva monterade Saab in ett trepunktsbälte i ett hundratal fordon. Fortfarande gick utvecklingen trögt och det fanns ett motstånd mot att använda nymodigheten.
Bältet blev standard
Men snart skulle allting förändras. Det tack vare ingenjören Nils Bohlin som 1958 rekryterades till Volvo. Han presenterade ett nytt slags trepunktsbälte. Redan året därpå blev det standard i Volvo Amazon P120 och PV 544.
– Det var tämligen enkelt att ta på sig. Det var unikt. Och oerhört viktigt att det behöll sin position och gick över just höft- och axelparti, säger Lennart Johansson, sektionschef vid Inre skyddssystem på Volvo personvagnar, och avslutar:
– Man kan inte hitta en enda bil i dag som inte har trepunktsbälte. Ingen har kommit fram till något bättre. Du kan tänka dig hur många ingenjörer som suttit och kliat sig i huvudet och velat uppfinna någonting ännu effektivare.