Schabloner om klass
[Ur nummer: 06/2009] Kriminalinspektör Malin Fors konserverar sig i sprit i den tredje Kallentoft-romanen där hon är huvudperson, äckligt nog dessutom i tequila.
Relationen med tonårsdottern, som kidnappades av en galen mördare i förra boken Sommardöden, är också eländig.
Därtill misshandlar hon maken och åker fast för rattfylla. Misär med andra ord.
Miserabel är ett för starkt ord för att beskriva mordhistorien, men så värst övertygande är inte anordningen.
Alltså: ett tidigare mobbningsoffer från underklassen, nu stormrik uppkomling, mördas på det slott han köpt av adelsfamilj på obestånd.
Dennas åldriga överhuvud skildras som en patriark (läs ett praktarsle) och hans avkomma är psykvrak. Arrendatorer står med mössan i hand och i ett torp laddar plirig gumma bössan med.
Klasskildringar och klassmedvetenhet är förvisso bristvara i svenska deckare men klasshat som konfliktskapande inslag i en brottsutredning torde bli mer brännande utan de grövsta schablonerna.
Mons Kallentoft går också längre än någon annan hittills i deckartrenden med mordoffer som går igen. Här pratar de dödade så att kompassen snurrar vilt.
Under all denna ibland bisarra överbyggnad hörs dock en röst, och märks ett driv, som känns igen från första Malin Fors-boken Midvinterblod och som för läsaren vidare. Det vill vi ha mer av i nästa bok.
Boktitel: Höstoffer
Författare: Mons Kallentoft
Förlag: Natur & Kultur