Polisen Göran Adertun har tre olika kommunikationssystem i sin bil

Den kan sätta trafiken på en hel väg i chocktillstånd. Och få den värsta fartdåre att bli from som ett lamm. Polisbilen. Fordonet som alla har sett – men som få vet någonting om.

[Ur nummer: 07/2009] Det kör upp en polisbil och stannar bredvid oss. En vit Volvo V70 av kombimodell som pryds av de karaktäristiska blåa färgfälten.
– Om våra bilar är trimmade? Nej, visst är accelerationen viktig men det gäller att bestämma sig snabbt. Det räcker att man tvekar lite när man möter en misstänkt bil för att den ska ha hunnit långt bort, berättar Göran Adetun, trafiksäkerhetssamordnare och polis sedan drygt 30 år.

Enkelt snitt för arbete
Inne i bilen är förarmiljön av enkelt snitt och det blir uppenbart att detta är en arbetsplats. Panelen till höger om ratten domineras av GPS och tre olika kommunikationsradiosystem, två äldre samt nya digitala Rakel (Radiokommunikation för effektiv ledning) som är under utbyggnad.
– Med den här knappen sätter man på sirenen. Här är blåljus, sökarlampa, stoppsignal och arbetsbelysning. Och med den här låser man bakdörrarna.
Eftersom all elektronik drar en hel del ström förlänger ett extra batteri bilens funktion även när motorn är avstängd. Elsystemet är kopplat så att utrustningen slocknar i prioriteringsordning, sist ut är den ena av takets båda saftblandare.
På passagerardörren finns en vit tejpremsa som fungerar som whiteboard för snabba anteckningar och nära golvet hänger en mikrofon som går till ordningshögtalaren på utsidan.
– Mellan stolarna sitter ett sparkskydd. Och där bak brukar det vara galonsäten som tål att spolas av. Ni kan förstå varför, säger Göran Adetun och syftar förstås på passagerare som är smutsiga och/eller kissar på sig.
Bagageutrymmet domineras av en rejäl lådhurts som innehåller allt och lite till. Från reflexväst, sjukvårdsväska och måttband till isdubbar, handstrålkastare och sköljvätska för pepparsprej. Och inte minst alkoteströr, varningsfacklor och fingersäkringsvätska. Strax intill sitter en brand?släckare och bakom baksätet ligger ett fodral med ett varningstält, en meterhög skylt med tre sidor som används vid olyckor.

Får köra på tomgång
Men alla hjälpmedel till trots får den som kör polisbil inte uppföra sig hur som helst. Det är bara i trängande fall som förare av utryckningsfordon får bryta mot trafikreglerna. En polis kan nämligen få p-böter och åka dit för fortkörning som alla andra.
Men han eller hon kan dock strunta i bestämmelserna om en minuts tomgångskörning. I en polisbil måste nämligen all elektronik få ström.