Utställare på Ekomässan
[Ur nummer: 07/2009] Laban på Labans kvarn maler eget
* För drygt 20 år sedan började Laban Bergström att mala sitt eget mjöl i en väderkvarn på Gotland. Efter sex år gick han över till en eldriven kvarn. Labans Kvarn omfattar idag både kvarn och bageri. Från den egna kvarnen tar Laban sitt stenmalda mjöl, bakar sitt bröd för att sedan transportera det färska brödet till butiker på Gotland och Mellansverige. Flera av brödsorterna är baserade på dinkel, en oförädlad vetesort som kom tillbaka som odlad gröda på Gotland i början av 1990-talet.
Allt bröd som bakas är ekologiskt och KRAV-märkt. Det går bra för företaget, volymen har dubblats de senaste tre åren. I år ser det dock ut att bli en minskning. Laban Bergström är dock övertygad om att ekologisk mat har en framtid, det handlar bara om att människor ska förstå vidden av ett ekologiskt uthålligt samhälle. Han är dock lite besviken på att inte fler besökt mässan. Det har varit betydligt fler tidigare år. Själv passar han på att försöka knyta kontakter med andra leverantörer av ekologiska produkter. Han har hittat flera som han tycker är intressanta men vill inte säga vilka.
30 procent krav-märkt på Laggen
* Det är inte många medlemmar från Livs som deltar på mässan. Maria Jansson verkar vara rätt så ensam om detta. Sedan 1997 arbetar hon på Laggen i Ludvika. De är totalt 25 anställda och hon var den fjärde som anställdes. Det är andra gången hon är på mässan i Göteborg. Förra gången var 2007 och då var det betydligt mer folk, konstaterar hon. Det brukar bli ett par mässor per år för hennes del. På Laggen är 30 procent av produktionen KRAV-märkt. De var först i landet med kravmärkta pannkakor, året var 1997.
Allt fler skolor och landsting vill ha ekologiska produkter, andelen ökar hela tiden. Själv jobbar hon både ute i produktionen, i butiken och på kontoret. För henne känns det helt rätt att jobba med KRAV-märkta produkter, säger hon. Hon är engagerad i djurens välbefinnande och sedan länge medlem i Djurens Rätt.
Svårare att hitta råvaror för chipsen
* – Vi gör ekologiska chips av potatis och rotfrukter. Det svåra är att hitta råvara. Vi behöver egna odlare, säger Bo Albjär från Gårdschips i Laholm.
– Omsättningen har ökat från 6 miljoner till 10 miljoner. Och vi exporterar till Danmark. Coop har vi direktleveranser till. Ica bearbetar vi fortfarande butik för butik, men jag tror inte att det kommer att dröja så länge innan vi blir listade centralt. Vi har sju anställda. I dagarna har vi också kunnat förbättra arbets?miljön genom att investera i en optisk sökare som kontrollerar chipsen. Det var ett jobb som en person var tvungen att göra för hand tidigare, berättar Bo Albjär.
Saltå Kvarn satte trenden
* Saltå Kvarn är lite av en institution när det gäller biodynamiskt och ekologiskt. Företaget som funnits sedan 1964 har sin givna plats på mässan. Sedan starten har företaget varit känt för malt mjöl och bakat bröd av biodynamiskt odlat spannmål. Numera finns ett 90-tal andra ekologiska matprodukter såsom linser, bönor, torkade frukter, nötter, snacks, pasta, quinoa, dinkelmjöl och biodynamiska juicer. Alla varor kommer från ett jordbruk som inte tillåter konstgödsel eller kemiska bekämpningsmedel. I takt med att människor blivit allt mer miljö- och hälsomedvetna har försäljningen ökat. Förra året ökade omsättningen med hela 29 procent till 130 miljoner kronor, framför allt var det biodynamiska kvarnprodukter som gick bra, de ökade med 33 procent. Även under 2009 har ökningen fortsatt.
Hemliga kocken talade tillsatser
* Mats-Eric Nilsson, ”hemlige kocken”, talar med Lars Hällbom från KRAV om tillsatser i ekologisk mat.
Vad är vad? Vad är tillåtet?
Hur ska man tänka som konsument? Jo, enligt Mats-Eric Nilsson, så är det bästa man kan göra att läsa innehållsförteckningen och använda sig av sund skepsis utifrån vad produkten borde innehålla och förteckningens längd. Hans råd är att leta efter så korta innehållsförteckningar som möjligt. Han tycker också att konsumenterna borde ta sig en funderare när det gäller de krav de ställer på varor som är lite dyrare, som till exempel mobiltelefon, och de krav som ställs vid köp av mat. Kraven är ofta lägre på mat som inte kostar så mycket åt gången men sammantaget över ett år så handlar det om höga belopp, säger han.
Nya produkter från Sia Glass
* Även familjeföretaget Sia glass fanns på plats under mässan.
Företaget, som ligger utanför Varberg, har satsat på ekologisk försäljning och är marknadsledande i Sverige på ekologisk glass. Flera nya produkter är på gång under 2009. Hittills i år ligger den ekologiska försäljningen, enligt företaget, på en ökning mellan 10 och 20 procent. Andelen ekologisk glass är dock inte så stor, cirka fem procent av den totala volymen.
– Varsågod att smaka!
* – Varsågod att smaka, säger Anna-Kajsa Lidell, varumärkeschef på Totalmat i Alingsås bjuder på kyckling från Thailand, och säger att det ska vara kocklagat i stor skala med tydliga ingrediensförteckningar och att ekologiska produkter kommer så snart de fått tillräckligt stor efterfrågan. Totalmat vänder sig till storkök med kocklagad industrimat. Anna-Kajsa Lidell är noggrann med att tala om sambandet mellan pris och kvalitet.