Proppfullt med tvåhjulingar
Massor av prylar och motorcyklar. Allting verkar vara precis som vanligt. Men mc-branschen har det fortfarande kämpigt. Vilket märktes under jättemässan EICMA i Milano.
[Ur nummer: 12/2009] Efter många år av medvind drabbades mc-världen i fjol av lågkonjunkturen. Över hela världen rasade försäljningen av både motorcyklar och tillbehör samtidigt som tillverkarna gjorde allt för att minska sina kostnader.
På Kawasaki sparar man pengar genom att hålla sig ifrån de prestigefyllda MotoGP-tävlingarna. Och de båda giganterna Yamaha och Honda valde att ställa in sin medverkan på den 67:e upplagan av EICMA (Esposizione Internazionale del Motociclo) i Milano. Då är detta ändå årets största mc-händelse.
Hög stämning i hallarna
Men stämningen var trots allt hög i de sex gigantiska utställningshallarna vars 55000 kvadratmeter stod proppfulla av tvåhjulingar, tillbehör och utrustning. Bland de maskiner som väckte mest uppståndelse fanns tyska BMWs Concept 6, ett sportigt och högteknologiskt bygge som försetts med en nyutvecklad, kompakt sexcylindrig motor. Men om och när konceptbygget blir verklighet återstår att se.
Däremot ska Duu snart se dagens ljus. Den brutala och futuristiska muskelhojen drivs av en S&S X-Wedge-twin på 1916 kubik och hamnar i samma segment som Yamaha Vmax och Harley-Davidson V-Rod. Maskinen kan fås i flera olika utföranden och handbyggs av CR&S i Milano. Pris? Tja, omkring 20 000 euro vilket låter förvånansvärt billigt.
Korta, kompakta och sportiga
Samtidigt lockade italienska Moto Guzzi en storpublik till sin monter där tre prototyper i serien V12 visades upp. Samtliga är korta, kompakta och sportiga hojar med egensinnigt utseende à la streetfajter. Dessvärre är de inte tänkta att komma i produktion under den närmaste tiden.
När det gäller mer traditionella motorcyklar lär 2010 bli ett mellanår som få kommer att minnas. På mässan visades inga riktigt stora nyheter även om flera modeller uppdaterats rejält. För motorcykelbranschen verkar emellertid den värsta krisen vara över. Försäljningen av nya tvåhjulingar ökar långsamt och tillverkarna skymtar ljuset i slutet av tunneln.
Men visst känns den nya trendfärgen svart som ett medvetet val. Ett uttryck för det stålbad som branschen tvingats gå igenom. Eller så är det helt enkelt för att svart bjuder på en kombination av brutalitet och klassisk elegans. En tidlös kulör som alltid kommer igen.