– Inga regler ger snömos!
[Ur nummer: 01/2010] Meddelandet har legat i redaktionens mailbox några dagar när det öppnas vid morgonmötet. Det är från ”GD för jordbruk och landsbygdsutveckling” och väcker en stark känsla av förvåning. Orsaken är den inledande meningen som lyder: ”Det finns förstås inga regler inom konsten, och väldig få i den här tävlingen.”
– Är det från Carl Bildt?
– Nej, han är ju utrikesminister och skulle förkorta sitt namn CB.
– Då måste det vara Fredrik Reinfeldt. Han leder ju EU.
– Nej, nej, dumskalle. Det står ju GD. Vad blir statsministerns förkortning?
– Just det.
– Jag vet vem GD är, säger Lusen som av någon outgrundlig anledning ännu inte sagt något. Det är General Direktoratet, alltså den myndighet inom EU som bestämmer över jordbruket. Denna myndighet har utlyst en tävling om EUs nya ekologiska logga.
– Finns det inte några regler för den?
– Jo, det gör det, men man måste läsa det finstilta. Där finns inte mindre än 16 tävlingsregler, och sju specifikationer, varav den första exkluderar alla som inte är studenter vid konst- eller designskolor. Som EU-medborgare får vi inte vara med och skapa bidragen, men vi får rösta om dem. En webbtävling pågår till 31 januari.
Lusen läser högt:
– ”Logon bör uttrycka tanken bakom ekologiskt jordbruk och ekologisk produktion. Släpp fram din kreativitet!”
– Vem ska vara kreativ?
– Myndigheten, naturigtvis, GD. Det är den ständiga kommittén för ekologiskt jordbruk som ska söka varumärkesskydd för loggan.
– Varför säger den att det inte finns några regler inom konsten? Och när togs det beslutet?
– Det framgår inte, säger Lusen. Det kanske är EU-domstolen som beslutat om det. Den är för individens frihet. Den vill överlämna till marknaden.
Det blir tyst runt bordet.
– Om det är EU-domstolen som beslutat att det inte finns några regler inom konsten. Hur ska vi då få till stånd en ny ekologisk logga med innehåll? Det finns inget att ta avstamp från. Var finns Livsmedelsarbetareförbundet? Var finns de ekologiska lantbrukarna? Var finns Krav?
– Det blir snömos, konstaterar Lusen. Utan regler blir det marknadens varumärkesskyddade snömos.