Pittoreska orättvisor
[Ur nummer: 01/2010] Boktitlar: När ingen ser (2005) och Innan döden kom (2006)
Författare: Elizabeth George
Bokförlag: Norstedts och Månpocket.
Elizabeth George är en av världens absolut mest framgångsrika deckardrottningar. Den stilige och dessutom adlige kommissarie Thomas Lynley och hans oborstade assistent från en enkel arbetarfamilj, Barbara Havers, är ett omaka radarpar inom Scotland Yard som löst mordgåtor i 13 böcker innan de båda ovan nämnda. De har både i böckerna och i TV-serien fått många fans världen över och även många av bifigurerna har blivit favoriter. Många läsare blev därför sorgsna när Elizabeth George i slutet av romanen ”När ingen ser” tar livet av en av de personer vi lärt oss tycka om.
Mord i deckare får gärna vara blodiga och bestialiska men det känns tryggare när offren är helt anonyma.
Grundberättelsen i den första boken är jakten på en seriemördare där offren är unga pojkar oftast av utländsk härkomst. Det tar tid innan polisen ser samband mellan de olika brotten och både politiker och massmedia är inte sena att anklaga utredarna för försumlighet och även rasism. Det är, som alltid i Elizabeth Georges romaner, både mångordigt och segt men samtidigt så spännande att det är svårt att lägga ifrån sig böckerna.
En av hennes styrkor är att hon på ett vardagligt vis skildrar de hissnande klasskillnaderna i det moderna Storbritannien. Det gör hon skickligt och levande, men man kan inte säga att hon verkar drivas av något patos för jämlikhet eller social rättvisa, tvärtom anar man att hon närmast tycker att de stora klasskillnaderna är pittoreska.
I den andra boken ”Innan döden kom”, som är mindre av traditionell deckare, tecknas den sociala och psykologiska bakgrunden till det mord som chockat oss hängivna Lynley-fans i upplösningen av den första boken.
Läs båda böckerna, de kompletterar varandra och är ett gemensamt bygge.