Efter Coca-Cola, Unilever och Nestlé – dags för fackligt erkännande från näst största livsmedelsjätten Kraft Foods

Onsdagen den 10 maj klockan 10.00 sätter sig deltagare från fackföreningar i femton länder runt ett rektangulärt bord i den stora sporthallen på Runö utanför Stockholm. Tolkarna i båsen bakom gör tummen upp. Mötet om Kraft Foods, världens näst största livsmedelsföretag, kan börja.

[Ur nummer: 06/2011] Vi kan vara vittnen till en historisk händelse. Mötet är början på ett långsiktigt arbete att få Kraft Foods, med globalt huvudkontor i Chicago, att erkänna de anställdas rätt till organisering och gränsöverskridande solidaritet. Erkännandet från Kraft Foods kommer inte att komma av sig självt. Det är något som måste tvingas fram, som måste erövras vid varje fabrik runt om i världen. Erfarenheten visar att det går. Efter facklig kamp och ett stort mått av envishet och tålamod så förhandlar IUL, livsmedelsarbetarnas globala fack idag med stora bjässar som Coca-Cola, Unilever och Nestlé.

Verksamhet i 155 länder
Kraft Foods har varumärken i 155 länder. Några av de starkaste är Oreo kex, Philadelphia ost, Marabou choklad och Gevalias kaffe. De två sistnämnda tillverkas i Sverige. Denna gång är det svenska Livs som har bjudit
in fackförbund inom världsomspännande Kraft Foods-koncernen till ett tvådagarsmöte. Sådana brukar hållas med IULs hjälp vart femte år. Vid förra mötet i Chicago bildade man ett fackligt nätverk för att hålla varandra informerade. Nu vill man gå vidare och få till stånd en regelrätt sammanslutning av fackförbund inom Kraft-koncernen
Deltagarna från olika länder sitter vid borden med hörlurar kopplade till simultantolkar. Inläggen görs på de stora IUL-språken av vilka svenska är ett. Rapporter om hur företaget har agerat i varje land har lämnats in till IULs sekretariat i Genève. Samma historia berättas runt om i världen.
De regionala företagsledningarna centraliserar och samordnar driften. Strategin är att dra ner på antalet anställda, minska de fasta jobben och låta inhyrda eller tillfälligt anställda fungera som dragspel. Verksamhet, ibland hela fabriker, ibland stödfunktioner, läggs ut på entreprenad. Det här slår mot anställningstryggheten och det undergräver fackets styrka.
Så vad kan IUL göra? Det är Ron Oswald, IULs generalsekreterare, som ställer frågan och han ger själv svaret:
– När Kraft gör något mot något av våra medlemsförbund ska vi reagera genom en internationell aktion. Företagsledningen på Kraft måste bli medveten om att den har att göra med fackförbund som samarbetar över nationsgränserna och som stöder var?andra.
Deltagarna från USA vittnar om vilken stor utmaning det är att organisera. I USA är bara 27 procent av arbetskraften med i facket. Det finns hela fabriker som använder Kraft Foods logga på men inte har en enda Kraft-anställd. Produktionen är outsourcad. USA-facken berättar om en antifacklig företagskultur där man ser facklig organisering som ett misslyckande från ledningens sida och inte som en mänsklig rättighet som de anställda har.

Fokusera på ömma punkter
IUL har erfarenhet av att det går att nå framgång mot bjässar av Kraft Foods storlek. Det gäller att fokusera på de ömma punkterna. Dryckesjätten Coca-Cola är ett sådant exempel. Efter en global kampanj, som pågick i flera år, lyckades IUL få dryckesföretaget med det starkaste varumärket att erkänna facket. En Coca-Cola-allians med IUL-anslutna fackföreningar har bildats och möten med representanter från alliansen och Coca-Colas högsta ledning i Atlanta hålls två gånger om året.
– Vi har ett erkännande av fackliga rättigheter inom Coca-Cola systemet och nu arbetar vi med att stödja nationella och lokala fackföreningar som kämpar mot osäkra anställningar. Vi kan visa framgångsrika exempel i Pakistan och Filippinerna, berättar Ron Oswald.
Det har också tagit lång tid att få ett erkännande från de två andra bjässarna, Unilever och Nestlé. Den slutsats som IUL har dragit är att det går om man agerar strategiskt och globalt. Varje ny dag ska företagsledningen vakna upp med en aktion och en protest någonstans i världen. Varumärken och börsvärden är känsliga för negativ media.
– Det är viktigt att förmedla budskapet till företaget att vi aldrig kommer att ge oss. När vi sätter igång kommer vi att fortsätta tills vi lyckats, säger Ron Oswald.
Vad är det då IUL förhandlar om? Jo, det är utrymmet inom företaget för att organisera arbetare och förhandla kollektivt både lokalt, nationellt och internationellt. Det finns inga rättigheter som ges automatiskt. Fackföreningarna måste själva garantera dem.

Investering för framtiden
I Sverige är medlemsvärvning ett prioriterat område. Hans-Olof Nilsson, som är ordförande för Livs och i IUL, säger att just detta – försvaret av de fasta jobben – är en av orsakerna till att Livs ställt upp som värd för den globala konferensen.
– Vi ser det inte som en kostnad utan som en investering för framtiden. Om vi genom bättre organisering inom Kraft Foods får fler fasta jobb och fler medlemmar så kommer det att vara väl använda pengar.