Drickautkörare flyttades till Slakthusområdet

Drickachaufförer på Carlsberg Sveriges tvingas jobba i ett kylrum som är trångt och kallt, 2-4 grader. Golvet är gropigt och det finns risk för ras när man kör trucken.

[Ur nummer: 07/2011] Till Mål & Medel kom ett klagomål från en chaufför.
”Förhållandena i dessa lokaler är så d-j bedrövliga att jag är förvånad över att Livs inte gör någonting”.
Torgny Westerlund, Livs klubbordförande, håller med om att det är bedrövligt.
– Det som är riktigt allvarligt är groparna i golvet. De måste åtgärdas och arbetet med att slipa av golvet kommer att börja efter midsommar. Lokalen är också för trång, säger han.

Jobbar i kyla
Drickat kommer på natten till lagerlokalen. Det är transportföretaget Brings personal som lastar bilarna, men andra lasten och vid högsäsong eventuellt tredje, måste Carlsbergs chaufförer själva sköta om. Då måste de byta om till skyddskläder och jobba i kylan.
– Det är inte mer än cirka 20 minuter, men det är fullkomligt onödigt, säger Westerlund.
* Hur kommer det sig att ett kyllager där Frigoscandia förvarar fryst kött blev er arbetsplats?
– Det fanns tre alternativ. Ett togs bort omedelbart. Det påminde om 1800-talet. Det andra som undersöktes var nytt och fint men ratades av både Unionen och Livs. Känslan var att vi skulle försvinna i ett hav av opersonlighet. Det var även fel ur logistisk synpunkt.

Riskanalys
Återstod då Bring och Slakthuset. Efter riskanalys och handlingsplan, där golv och kyla står med som specifika punkter, valdes den lokalen. Skyddsrond och utvärderingsmöten har hållits med Carlsberg, där Livs har påtalat bristerna. Protokoll har skrivit, men bristerna har inte åtgärdats.
– Jag vill påstå att vi har varit drivande i arbetet med riskanalysen och har inte gett upp kravet på förbättringar. När man kommer till nya lokaler tar det en stund innan man bott in sig. Vi menar att den tiden har gått och att det nu är dags att diskutera förbättringar, säger Torgny Westerlund.

Ska byggas om
Även Bert Karlsson, ansvarig på Carlsberg för distributionen, håller med om att lagerlokalen behöver byggas om. Golven har högsta prioritet. Väggar ska byggas. Därefter kommer det bli normal lagertemperatur.
– Att det blev till kyllagret på slakthusområdet som distributionen flyttade, beror på att vår samarbetspartner Bring hade denna lokal, säger han.
Det är omkring 15 chaufförer som jobbar i lokalen.