– Jag vill ha Knorr på mitt klimatlöfte!
[Ur nummer: 09/2011] Lusen är onaturligt brun. Han måste ha passerat ett solarium på väg till jobbet. Det lägger vi märke till och vi ger honom en komplimang, trots att vi egentligen tycker att han ser lite konstig ut med all den där brunbrännan. Vi konstaterar att orsaken i varje fall inte kan var ett förändrat klimat. Så snabbt går det inte.
– År 2020 är viktigt, säger Lusen.
– Ja, men finns det någon facklig ingång?
– Det skiter jag i, säger Lusen.
Och så rabblar han alla klimatlöften som ska infrias år 2020 för att de globala utsläppen därefter ska minska. Till 2050 måste de ha halverats för att vi ska kunna hålla oss inom tvågradersmålet.
– Region Skåne ska bli 100 procent fritt från fossila bränslen till 2020. Svenska regeringen vill minska med 40 procent till detta årtal. EU ska minska sina utsläpp med växthusgaser med 30 procent. Unilever Foodsolution ska minska sin miljöbelastning med 50 procent och dubbla sin försäljning till 2020.
– Vad var det sista du sa, frågar vi. Det förstod vi inte. Om företaget ska fördubbla sin produktion och halvera utsläppen tar det ju ut varandra. Det blir ju ingen minskning till 2020.
– Nej, men det blir mer mat. Dubbelt så mycket mat. Och dubbel omsättning. Det är ett stort åtagande från ett stort företag. För Unilever är det smaken som är viktig. Det gäller också företagets stora kunder. Man har inlett ett samarbete med restaurang- och storköksgrossisten Servera. Man har ett gemensamt hållbarhetsmanifest. Smaken är den viktigaste hörnstenen i deras manifest. Men som kund får man det andra, de halverade utsläppen, på köpet.
– Det där låter inte trovärdigt, säger vi.
– Det är det visst, säger Lusen. Jag har själv ätit några av Knorrs såser och de var jättegoda. Unilever har använt 2000 kockar världen över för att utvärdera och förbättra recepten. De har lagt 40000 kocktimmar på det, allt för at få fram autentiska smaker.
– Så vad kom de fram till? undrar vi.
– Rent konkret har kockarna kommit fram till att de ska öka mängden örter och kryddor i produkterna och undvika tillsatta färgämnen och smakförstärkare.
– Spelar det någon roll för klimatet?
– Nej, men det är ett stort åtagande från ett stort företag att göra det till år 2020.