[Ur nummer: 09/2011] I Stockholms tunnelbana säljs det nya Oreo-kexet i automater. Det är världens näst största livsmedelsföretag, Kraft Foods, som tillverkar det. I Sverige äger denna jätte fabriker som tillverkar Gevalia och Marabou.
Oreo är ett globalt varumärke ägt av Kraft Foods och det lanseras stenhårt inte bara i Stockholms underjord utan också i Indien som är den stora tillväxtmarknaden. Kraft Foods gör affärer och tjänar pengar på global försäljning men vägrar erkänna och respektera det fackliga samarbetet på denna nivå. Enligt livsmedelsarbetarnas fackliga federation, IUL, har produktionen av Oreo-kexen i Indien lagts ut på en co-packer, Bector Food Specialities, i Punjab.
Vid co-packers fabrik i Punjab är produktionen extremt flexibel. Där arbetar 720 arbetare med att framställa Oreo-kex. Av dessa 720 är 625 tillfälligt anställda daglönare, 60 anställda i bemanningsföretag och endast 35 tillsvidareanställda, alltså bara fem procent.
Daglönarna som inte har några anställningskontrakt arbetar minst 12 timmar per skift på en månadslön som ligger på 3 200 rupies vilket är mindre 500 kronor. Det är under den lagliga minimilönen. Utan anställningskontrakt har de ingen möjlighet att få den lagstadgade fasta anställningen som de har rätt till efter 240 dagar.
Genom att lägga ut produktionen kan Kraft Foods distansera sig från de miserabla arbetsvillkoren och förneka arbetsgivaransvar.