”Utlandssvenskar besvikna på Ikea”
[Ur nummer: 12/2011] Jag är litet häpen över hur Ikea envisas med att säga att maten är bra och de står som garant. Men det är ett problem med maten, den är inte svensk och vi förstår inte hur Ikea säger sig kunna garantera någonting när de inte har insyn i produktionen… Chokladen kommer från Tyskland, köttbullarna från USA, marsipanen från Belgien – bara för att ge några exempel.
Men vad värre är – vi som har smakat ersättningsalternativen, både kunder och Ikea-personal, har alla kommit fram till samma resultat – Ikeas ersättningsalternativ har ingenting med originalen att göra.
Har man en gång testat dem gör man inte om det. Ersättningsprodukterna är dyrare i inköp och om man vill vara snäll kan man säga att de åtminstone har samma form som originalen.
Det är bara att besöka ett av Ikeas varuhus utomlands – Ikea FoodShop står tomma. Det som är mest förvånande är att Ikea-Ylva har mage att få det att framstå som om Ikea gör oss utlandssvenskar en tjänst, när det i själva verket är så att vi (förgäves) har försökt att få dem att ändra sitt beslut och åter sälja de produkter vi vill ha, minns hemifrån och är beredda att betala för.
Många av oss kunde köra både en och två timmar en väg för att nå ett Ikea-varuhus och vår svenska mat. Speciellt så här i helgtider. Så inte längre.
Vi är säkra på att om Ikea tar kontakt med de leverantörer som producerar de ursprungliga, älskade och efterfrågade varorna, så kan de säkert leva upp till Ikeas beramade ”IWay.” Vi tror att de svenska producenterna producerar mat som tar hänsyn till miljö och god djurhållning.
Sara M. Goldberger, Paris