Flickans konst ska sticka ut
Det handlar om att sticka ut. Försköna sitt fordon så att det inte liknar någon annans. Motivlackering blir allt mer populärt. En krävande konstform som tar tid att bemästra.
Alla har någon gång sett dem. Motiv som dödskallar, eldsflammor och vilda djur lackerade på bilar, långtradare och motorcyklar. Konstformen syns allt mer och är ett sätt att sticka ut. Förstärka den egna personligheten och göra favoritfordonet ännu vackrare.
– Jag har motivlackerat det mesta. Från bilar och hojar till hjälmar, hockeymasker och brevlådor. Mest udda var nog en stor marsipankyckling till ett konditori och ett par benproteser med tatueringsmotiv, berättar Linda Tolind, 35 år.
Flickan i mansdominerat yrke
I yrket kallar hon sig Flickan och håller till i Årskogen, söder om Sundsvall. Det var dit hon flyttade efter att ha vuxit upp i Norge. Efter att ha arbetat som fotograf sadlade hon för sju år sedan om och skaffade sig en airbrushspruta.
– Jag märkte snabbt att branschen bara består av killar. Men här kommer det en tjej och sparkar dem i baken, skrattar Flickan som blivit en av de allra bästa motivlackerarna i Sverige.
Jobbet är ingen enkel match. Efter att bilen har tvättats av slipas den och lackeras med en basfärg. Därefter målas motivet upp med ett antal grundfärger som sprutas på i många olika lager för att ge det en maximal djupkänsla.
– Sedan lägger jag mellan två och tolv lager klarlack och vattenslipar emellan. All slipning är fruktansvärt tidskrävande men underarbetet måste vara bra. Det påverkar allt annat.
Airbrush är en mångfacetterad konstnärlig teknik som kan användas på de flesta material. Den är idealisk för att skapa mjuka former och ge subtila skuggningar med. Den är också lämplig för effekter, som att arbeta i många olika lager och göra så att ett motiv ser genomskinligt ut.
Lufttryck som fördelar färg
Tekniken går tillbaka till slutet av 1800-talet då uppfinnare som Charles Burdick utvecklade en liten apparat som genom lufttryck kunde fördela färg över en yta. Fram till 1920-talet användes den mest till att retuschera fotografier med men upptäcktes snart av reklambranschen. Nyttjades till propagandaposters under kriget och av Walt Disney i tecknade filmer.
– Dödskallar och eldsflammor går aldrig ur tiden men trenderna går i vågor. Flakelack och motiv med mycket färg är på väg bort och nu går det i stället mot en renare stil, avslutar Flickan.