Konsumtion av griskött ökar men svensk uppfödning minskar

– Jag hoppas att den positiva trenden när det gäller närprodu­cerat kött ska hålla i sig för det innebär att vi kan öka vår pro­duk­tion, säger Peter Gullin, marknadschef på Dahlbergs.
Slakteriets senaste stora satsning går under varumärket Bodalsgrisen, en satsning på närproducerat fläskkött som Coop Bohuslän-Älvsborg tagit initiativ till. Det är kött från gårdar i Bohuslän och Dalsland som säljs under detta namn och transporttiden mellan gård och slakteri ligger på cirka 30 minuter.
– Det är mycket kort tid om man jämför med de åtta timmar som är gränsen för hur länge man får frakta djur till slakt, påpekar Peter Gullin som jobbat på slakteriet sedan 1995 och som själv fött upp grisar.
Slakteriet utgör dock endast en liten kugge i byggandet av det nya varumärket, berättar Peter Gullin. Framför allt är det lantbrukarna som marknadsför satsningen och är ute i butikerna och pratar. Han konstaterar att det är lantbrukarna som på sätt och vis äger frågan. Coop har också varit aktiva. Dahlbergs slakteri ser det hela mer som ett uppdrag.
– Satsningen ryms inom vår nuvarande slaktvolym. Än så länge har vi inte märkt av någon ökad efterfrågan.

Satsar på närproducerat
Han berättar att Coop Bohuslän-Älvsborg har rätt hög svansföring när det gäller lokalproducerat. I de 28 butikerna finns ett stort utbud av olika närproducerade varor men man har saknat kött.
Det kött som lämnar slakteriet har tidigare huvudsakligen sålts i butikerna i närområdet som har butiksstyckning.
– Det finns fortfarande butiker som har det, tack och lov, säger han och tycker sig skönja lite av ett trendbrott även om man centralt inom handeln försöker styra över butikerna till att handla mer k-packat kött från de stora centraliserade köttpacknings­anläggningarna.
Dahlbergs samarbetar också med Värmlands chark och verkar under varumärket Kaprifolkött. Dessutom legoslaktar man och styckar en hel del åt lokala bönder som sedan säljer köttet i sina egna gårdsbutiker eller på lokala marknader.
– För böndernas del handlar det om trovärdighet att låta djuren slaktas och styckas lokalt om man sedan ska sälja det som lokalproducerat. Legotillverkning är också något positivt för oss, säger Peter Gullin.
• Hur ser du på framtiden?
– Jag är inte så vansinnigt optimistisk. Jag tror att vår produktion kommer att minska och importen kommer att öka. Det är en trist utveckling för samtidigt som konsumtionen ökar så går vår produktion ner, säger han och fortsätter:
– Som jag ser det är köttet jämförbart med vad drickabacken var förr. Den kostade 19:90 trots att det var omöjligt att producera en back till det priset. Idag förväntar sig konsumenterna att fläskkött ska ligga på under 40 kronor istället för på 70-80 kronor.
År 2010 slaktade Dahlbergs 115000 grisar, 2011 var antalet nere i 107000 grisar. Då ska man komma ihåg att antalet svinbönder också minskat i antal. För tio år sedan föddes det upp 3,5 miljoner grisar idag handlar det om 2,65 miljoner slaktsvin per år.

Kan inte konkurrera
Han konstaterar att den svenska köttindustrin förlorat försäljningen till storkök och skolor. Den svenska industrin kan helt enkelt inte konkurrera med importen.
– Danish Crowns anläggning i Horsens kör vår årsproduktion på 100000 grisar på en vecka. Det säger lite om proportionerna. Vi har svårt att konkurrera. Vi har inte så många djur och vi har en helt annan djurskyddslagstiftning som gör att vi inte kan behandla djuren som de gör i Danmark.
Dahlbergs är ett slakteri med anor. Företaget grundades 1888. På Peter Gullins kontor hänger ett svartvitt fotografi av en man med allvarlig min: grundaren Anders Johan Dahlberg. Fortfarande äger familjen Dahlberg 75 procent av företaget, 25 procent ägs av styckningsföretaget Moab.