Den uppkopplade bilen har rullat långsamt. Men till sist har utvecklingen tagit fart. Vad sägs om ett fordon som själv föreslår en tid för nästa service? Eller påminner om din träning?

En modern bil är som ett stort kretskort. Datorer styr allt ifrån antisladdsystem till kupéklimat. Och tack vare internetuppkoppling kan fordonet spåras om det blir stulet och upphittas om ägaren tappar bort det på en jätteparkering.
Men det är bara en bråkdel av det som egentligen är möjligt. Nästa steg är att bilen kommunicerar med andra fordon och den omgivande infrastrukturen i ett uppkopplat samhälle.

Snabb utveckling
Tekniken kring den uppkopplade bilen, telematik, har länge väntat på sitt genom­brott. Och nu har utvecklingen tagit fart.
Enligt telematiktjänstleverantören WirelessCar kan framtiden se ut så här: Redan innan du vaknar på morgonen har bilen satt på luftkonditioneringen eftersom det är en varm sommardag.
Ute på vägen känner den av var den befinner sig, kollar av trafiksituationen och ger dig en ny körrutt eftersom en olycka skett längre fram.
Bilen visar också när ett trafikljus kommer att slå om till grönt, för att förbereda dig och göra så att trafiken flyter bättre. När du nästan är framme på jobbet föreslår den ett datum för nästa service och påminner om din yogatid samma eftermiddag.

Kupévärme med mobilen
En viktig pusselbit i allt detta är den smarta mobiltelefonen.Tack vare dess enorma tillväxt har en plattform skapats och redan i dag är det möjligt att sätta på kupévärmen eller låsa upp fordonet direkt från mobilen. Samt aktivera huslarmet och spela in sitt favoritprogram på tv, styra värmen hemma och kommunicera med sitt kylskåp. Fler och fler saker blir interaktiva.
Något som Göteborg Energi och många andra tror på är elbilen. Ett smart fordon som ska kunna laddas via det vanliga elnätet vilket är en stor befintlig infrastruktur. Bilen ska själv ta reda på var det är bäst att ladda och vilken el som är billigast.
Det uppkopplade samhället handlar även om att producenterna har direktkommunikation med sina kunder.
– Ett möjligt scenario är att du kör på autobahn och drar på. Efter några mil får du ett erbjudande om att uppgradera motorn. Du stannar till, betalar och kan köra vid­­are med 30 hästar mer, berättar Mikael Gustavs­son från Volvo Car Corporation.