På Louisiana, i danska Humlebæk utanför Helsingör pågår sedan september en stor utställning med självporträtt, Selvportræt.
Det är verk som visar hur ett flertal internationella konstnärer från de senaste hundra åren valt att se sig själva.
Jag blir stående framför tyske konstnären Felix Nussbaums Självporträtt med judiskt identitetskort, målat 1943 av den 39-årige konstnären. Nussbaum befann sig i Belgien och greps av belgisk polis som ”fientlig utlänning” när Nazityskland anföll landet 1940. Han lyckades fly tillsammans med sin fru, efter att ha hållit sig gömda i nästan fyra år greps de av tyskarna i juli 1944 och sändes med sista konvojen till Auschwitz. Han anlände dit den 2 augusti och mördades en vecka senare.
Få har som Nussbaum fångat den dramatiska och utsatta situation som judiska konstnärer befann sig i under nazisternas era. I hela sitt liv kämpade han mot nazismen, med en mängd självporträtt behöll han sin mänskliga värdighet och fick kraft att överleva. Skräcken i ögonen när han, instängd framför en grå mur, visar sitt identitetskort och den gula stjärnan vid rockslaget får än idag betraktaren att känna kylan krypa djupt in.
Åren efter kriget var Nussbaum glömd, inte förrän på 1970-talet återupptäcktes han och idag bär ett museum i Osnabrück hans namn.
I flera levnadsteckningar under självporträtten på Louisiana kan besökaren läsa om konstnärer som tvingades fly eller hamnade i djupa depressioner som ändade deras liv under åren då nazisterna skaffade sig herravälde och tog kommando över samhället. Det är mindre än en mansålder sedan. Idag kan man återigen höra ropen skalla, och från politiskt håll tycks det stundtals råda tveksamheter om hur de ska bemötas.