Sanktionsavgifter kan kosta mer än böter

Från och med juli nästa år kan det bli betydligt dyrare för den arbetsgivare som inte rättar sig efter Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Då blir det sanktionsavgifter istället för straff för den som bryter mot arbetsmiljölagen, och avgifterna är i de flesta fall betydligt högre än de böter som i dag döms ut. I dag är 122 bestämmelser i 34 av Arbetsmiljöverkets föreskrifter direkt straffsanktionerade.
Verket har nu gjort en första översyn av vilka regler som framöver ska ha sanktionsavgifter istället för straff (böter) och skickat ett förslag på remiss.

För varje regel som försetts med sanktionsavgift har Arbetsmiljöverket bedömt risknivå utifrån en fyrgradig skala där nivå 4 är den högsta risken (som livsfara eller risk för mycket stor kroppsskada).
Risknivåerna har sedan använts för att fastställa avgiftsnivåer för olika överträdelser av reglerna. För en del regler tillämpas fast avgift, lika för alla arbetsgivare. För andra regler används en differentierad avgift som är beroende av hur många sysselsatta arbetsgivaren har. Den som har 500 eller fler sysselsatta betalar högsta avgiften. Den som har färre betalar enligt en särskild formel. Till sysselsatta räknas alla, oberoende om de arbetar hel- eller deltid. Även inhyrda räknas.
För livsmedelsbranschen är det framför allt ändringar i två föreskrifter som kan få betydelse. Det är föreskrifterna om besiktning av lyftanordningar och vissa andra tekniska anordningar (AFS 2003:6) och om användning av truckar (AFS 2006:5).
Den första föreskriften reglerar krav på besiktning av bland annat bakgavellyftar (på exempelvis distributionsbilar), kranar och traverser. I dag är den vanligaste påföljden för den som använder en sådan obesiktad anordning (eller inte åtgärdat vid besiktning påtalade brister) företagsbot på 20 000 kronor. Där föreslås istället en differentierad sanktionsavgift på mellan 40 000 och 400 000 kronor, beroende av hur många sysselsatta arbetsgivaren har. För en arbetsgivare med exempelvis 50 anställda blir avgiften 75 300 kronor.

I föreskrifterna om användning av truckar finns i dag en bestämmelse som säger att en truckförare ska ha ett skriftligt tillstånd av arbetsgivaren (inte att förväxla med truckutbildning och truckkort). Om truckföraren är inhyrd ska tillståndet istället utfärdas av inhyraren. Tillståndet ska vara personligt och ge besked om vilka typer av truckar och vilka arbetsuppgifter det gäller för.
Bestämmelsen är i dag inte straffsanktionerad men Arbetsmiljöverket föreslår nu att det införs en sanktionsavgift för den arbetsgivare/inhyrare som bryter mot kravet på tillstånd. Arbetsmiljöverket vill här ha en differentierad sanktionsavgift på mellan 15 000 och 150 000 kronor, beroende på antalet sysselsatta. För en arbetsgivare med 50 anställda blir avgiften 28 200 kronor.

Brottsbalksbrotten, alltså det som benämns arbetsmiljöbrott, berörs inte av ändringarna i arbetsmiljölagen eller Arbetsmiljöverkets förslag.