Butikernas egna märkesvaror, EMV, slår ut lokal produktion. I vår handel idag är cirka 25 procent av försäljningen EMV. I Sverige handlar vi för drygt 220 miljarder inom detaljhandeln (för 2012). Så summan blir gigantisk.
Handeln äger sina egna varumärken och använder dem för att pressa priser och göra varorna mer oidentifierbara, så att du som konsument inte ställer högre krav än de som handeln själv bestämt. Detta för att pressa ner priset maximalt i fabrikerna. De fabriker som inte har egna varumärken blir helt i händerna på handelns uppköpare och tvingas acceptera inköparnas krav. Många lokala handlare tycker inte själva om utvecklingen men tvingas av sin koncern att rätta in sig i leden eller de ser inte ens problemet, eller blundar.
Om vi tänker kött, så vet vi att antibiotika och tillväxthormon ingår som en del i framställning av kött i många länder. Sverige är helt unikt med våra myndigheters krav och inspektioner som ger oss klara konkurrensfördelar.
Det ger en tråkig känsla att våra varor och livsmedel inte har en tydlig identitet och att inte den bästa varan ska vinna. Du är helt utlämnad till handelns uppköpare och vilka krav de ställer.
Blåögda politiker lägger skulden på råvaruproducenten som i kedjan redan är ett offer. Politiker säger också att genom konsumentmakt kan man påverka och till och med bojkotta varor. Det kräver att konsumenterna har insikt och djup kunskap om svåra produktionsprocesser.
Är det vår framtid? Ska lokalt producerade varor slås ut för att maximera vinsten i globala bolag? Det tycker inte vi. Vi fackliga vill skapa medvetenhet om problemen. Vi behöver ta ställning till hur handeln ska se ut och vilka varor vi vill ha i framtiden. Du som konsument kan påverka genom att ställa krav på din butik men det krävs också en lagstiftning som du kan göra dina val utifrån. Ursprung, miljö och arbetsvillkor är faktorer som har betydelse för att göra medvetna val.
Mikael Nilsson och Thomas Klang,
Facket Gotland