Coacher för långtidsarbetslösa – ett fiasko
Regeringens treåriga försök med coacher för långtidsarbetslösa blev ett fiasko. Så få utnyttjade tjänsten att den inte ens gick att utvärdera.
Enligt planerna skulle 1 300 arbetslösa under försöksperioden ta hjälp av en tjänst som kallas coach över tröskeln. I verkligheten blev det bara sex.
Regeringen konstaterade i sin budgetproposition för 2011 att arbetsmarknadspolitik och arbetsmiljöpolitik kan kopplas till varandra bättre och mer konkret för att minska utanförskap och för att skapa förutsättningar för fler att behålla ett arbete.
Coacherna skulle särskilt titta på den psykosociala arbetsmiljön och individens speciella behov, allt för att underlätta vid introduktionen på arbetsplatsen. De arbetsgivare som deltog i försöket skulle erbjudas att ingå i ett nätverk för erfarenhetsutbyte och visst kunskapsstöd.
Arbetsmiljöverkets roll var i första hand att hjälpa till med kravspecifikationer för de coacher som upphandlades, för att se till att de hade relevant kompetens. Och att delta på nätverksmöten för arbetsgivare.
Under 2011 tog Arbetsförmedlingen och Arbetsmiljöverket gemensamt fram en plan för försöksverksamheten. Målgrupper, tjänstens innehåll och kompetenskrav för coacherna definierades. Efter upphandling hade man totalt 15 leverantörer av tjänsten.
Försöket skulle genomföras i arbetsmarknadsområdena Göteborg, Östersund och Örnsköldsvik.
Det stod tidigt klart att försöket inte fungerade. Redan efter några månader, på våren 2012, gjordes därför en utredning om varför de utvalda arbetsmarknadsområdena inte använde sig av coacher över tröskeln. Därefter togs en handlingsplan fram, med åtgärder för att hjälpa lokalkontoren att komma upp i önskvärda volymer. Där föreslogs bland annat att målgruppen skulle öppnas för fler än de prioriterade grupperna, att lokalkontoren skulle få stöd att skapa rutiner och struktur som underlättade handläggningen och en checklista för bedömning av målgrupp. Inget hjälpte.
I en lägesrapport till Arbetsmarknadsdepartementet i februari förra året tvingades man konstatera att ”volymerna i nuläget är så små att en jämförelse mellan grupper inte kan göras”. Då hade endast tre arbetslösa använt sig av tjänsten coacher över tröskeln.
Fortsättningen blev lika misslyckad enligt Arbetsförmedlingens och Arbetsmiljöverkets slutrapport. ”Under tiden för försöksverksamheten har endast sex arbetssökande tagit del av tjänsten. Den låga volymen innebär att det inte är möjligt att utvärdera resultatet för insatsen.”
Som främsta skäl till att coacher över tröskeln inte fungerade anges att de pengar som tilldelats för försöksverksamheten inte räckte till för att utforma tjänsten så att den motsvarade de arbetssökandes behov.