Skäll inte på Reinfeldt!
Introduktionen för nyanställda har länge varit utformad på ett allt för enkelt sätt med betoning på lust och olust. Det har gjort att många nyanställda inte lär sig den nödvändiga vardagslydnaden.
Det skapar problem tycker Svenskt Näringsliv. Vi befinner oss i en globaliserad värld och för industrins långsiktiga konkurrenskraft är det viktigt att vi alla strävar mot samma mål.
”BRAA” och ”DUKTIG” säger Svenskt Näringsliv när den nyanställde har slutfört sitt arbete och är på väg in i pausrummet för att sätta sig. Det gör att han eller hon stannar upp och tänker till: Har jag verkligen gjort ett fullgott arbete?
Under de första veckorna brukar det vara lämpligt att träna den nyanställde på lukt och värme. Det är betydelsefullt att hans eller hennes första upplevelser på det nya jobbet i livsmedelsindustrin blir de riktiga och avsedda. Obehagliga upplevelser är svåra att rätta till.
Undvik därför samtal med den anställde som leder till ökad aggressivitet och dominans. Framförallt skall vi inte ha diskussioner som leder till underkastelse. Att försvara matbrickan har inte med dominans att göra. När den nyanställde fått sin matbit försvarar han eller hon den även mot den i rangordningen högre stående. Det är naturligt och respekteras av alla.
Förbud måste vi ibland tillgripa för att bryta felaktiga handingar hos den nyanställde. Även här är rösten det bästa instrumentet, men vår erfarenhet är att även koppel och halsband kan komma till användning.
Förbud använder vi normalt när den anställde intresserar sig för något som inte är önskvärt på jobbet. Då säger vi ”NEJ” och ”FY”. Det är viktigt att orden kommer exakt då personen visar sin avsikt.
Politik pratar vi inte på jobbet. Vi säger ”NEJ” och ”FY” till sådana samtal bland de anställda. Vi håller sams och utmanar inte varandra. Reinfeldt skäller vi inte på och Jimmy Åkesson är inlåst i klädskåpet i omklädningsrummet.
Tänk på att ta det försiktigt när du talar med en nyanställd. Välj ett trevligt ämne och låt den nyanställde få berätta om vad han eller hon tycker om sitt favoritresmål/tevetittande/fotbollslag. Det gör att den nyanställde får känna sig ”stor och stark”