NÅGRA TIPS I VINTERVÄGLAGET
Sällan har trampcykeln haft en högre status än nu. Den är ett populärt motionsredskap och fungerar förträffligt som ett effektivt och billigt transportmedel.
– Det är positivt för både miljön och människors hälsa att många cyklar. Den cykeltrend vi haft på senare år gör att fler upptäcker att det fungerar att ta sig fram även på vintern, säger Iréne Isaksson Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If.
• Men vad ska man tänka på under den mörka årstiden?
– Eftersom man är oskyddad gäller det att synas och att se. Med andra ord bör man ha reflexväst och bra belysning både fram och bak, anser Dag Midböe.
Han trampar året runt, är medlem i riksstyrelsen för Cykelfrämjandet och vet det mesta om att färdas på två hjul:
– Att ha dubbade däck är klart mycket bättre än vanliga. Men köp sådana av god kvalitet från början. Det är också viktigt att ha cykeln servad. Grus, salt och vatten är ingen bra blandning och sliter ganska mycket. Så smörj upp kedjan och vajrarna och tvätta gärna av cykeln var fjortonde dag eller så.
• Hur ska man då cykla i halka och kyla?
– Det är bra att planera sin rutt. Ta lite mer tid på sig och inte stressa. En upprätt körställning är att föredra så att mindre vikt hamnar på framhjulet. Om underlaget plötsligt ser farligt ut ska man lägga kroppstyngden bakåt och glida över området utan att trampa eller bromsa. I allmänhet gäller att inte bromsa för snabbt eller göra hastiga svängar, förklarar Dag Midböe.
Men allt handlar förstås inte bara om hojen. Eftersom det kan vara kallt, blött och ruggigt på vintern gäller det att pälsa på sig. Dock inte för mycket.
– Det är klokt att klä sig enligt lager-på-lager-principen. Som en skidåkare eller skridskoåkare. Men många tar på sig för mycket och blir genomsvettiga. Därför är det bättre att frysa lite i början av turen för att bli lagom varm efter en stund. För säkerhets skull kan man ha med sig en extratröja i packningen, avslutar Dag Midböe.
ROBERT LAGERSTRÖM