Fakta • Företagshälsovård enligt avtalet
Företagshälsovård
För att ett långsiktigt, framgångsrikt och förebyggande arbetsmiljöarbete ska kunna bedrivas krävs att det inom företaget finns tillgång till kunskap inom följande områden:
– Belastningsergonomi.
– Branschspecifik teknisk kompetens.
– Psykosocial kompetens.
– Medicinsk kompetens gällande arbetsrelaterade sjukdomar och olycksfall.
– Fysiska påverkansfaktorer.
– Psykiska påverkansfaktorer.
– Rehabilitering.
– Systematiskt arbetsmiljöarbete.
Arbetsgivaren ska svara för att den företagshälsovård som arbetsförhållandena kräver finns att tillgå. Med företagshälsovård avses en expertresurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering. Företagshälsovården ska särskilt arbeta för att förebygga och undanröja hälsorisker på arbetsplatsen samt ha kompetens att identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.
Saknar företaget egen kompetens inom nämnda områden ska dessa upphandlas i form av företagshälsovård eller motsvarande på orten.
Det är angeläget att den lokala arbetstagarorganisationen får möjlighet att delta vid upphandling av företagshälsovård och vid uppdragets utformning.
Källa: Ur Arbetsmiljöavtalet, bilaga B.