– Vi är lite speciella. Vi verkar mycket utan att synas. I försvarssammanhang bär vi gröna kläder, i andra sammanhang har vi civila kläder och västar som det står Bilkåren på, berättar Eva Åberg.
Det har gått snart 15 år sedan Eva Åberg gick med i bilkåristerna, en frivillig försvarsorganisation som riktar sig till motorintresserade. Det gjorde hon efter att ha varit på ett informationsmöte. Det har hon aldrig ångrat, låter hon förstå.
– Det är väldigt roligt att vara bilkårist. Vi gör också en viktig samhällsinsats. Det har gett mig mycket på det personliga planet. Inte bara att jag fått möjlighet att ta körkort för tyngre fordon, dessutom har jag lärt känna många fina människor.

Som bilkårist skriver hon på ett fyraårigt avtal där hon förbinder sig att delta i övningar två gånger om året. När avtalet löper ut kan hon välja om hon vill förlänga det eller inte. Hittills har hon valt att förlänga det. Tidigare ingick hon i insatsstyrkan men de senaste åren har hon ingått i en trafikpluton.
– Om försvaret behöver flytta fordon för en övning så ringer de oss. Vi hämtar även tillbaka fordon efter övningen.
Det handlar inte bara om att delta i militära övningar och hålla koll på vägarna. Deras huvuduppgift är att utbilda och rekrytera bilförare till totalförsvaret, informera om totalförsvaret och arbeta med trafiksäkerhet. De kan också hjälpa till vid till exempel mästerskap i idrott.
– Vi brukar då passa på att sprida kunskap om vår verksamhet. Intresset har ökat, inte minst sedan allmän värnplikt försvann.

Bland det första Eva Åberg fick göra när hon blev bilkårist var att informera sin arbetsgivare Arla i Götene där hon då arbetade.
– Arbetsgivaren är enligt lag skyldig att släppa iväg oss bilkårister på övningar då vi är en del av civilförsvaret. För min del handlar det om åtta dygn per år.
Det har hunnit hända en del sedan hon blev bilkårist. Hon har varit Arla trogen men flyttat runt. I början av 2000-talet jobbade hon på Arla i Götene. 2011 började hon på Arlas mejeri i Skövde, men sedan augusti 2014 arbetar hon på mejeriet i Falkenberg.
– Jag kör samma maskin som jag gjorde i Skövde. Jag är maskinoperatör och packar keso. Det känns nästan som jag fortfarande var kvar i Skövde men ändå inte.
Mejeriet i Skövde som varit inriktat på keso stänger vid årsskiftet. Då ska all kesoproduktion ha flyttats över till Falkenberg. Hittills har en handfull anställda valt att följa med, däribland Eva Åberg.
– Jag känner både glädje och sorg. Mejeriet i Skövde lades inte ner för att det gick för dåligt utan för att det gick för bra. Men det är roligt att få starta upp något nytt även om mycket kommer med från Skövde.

Vi sitter i ett av konferensrummen på mejeriet i Falkenberg. Här tillverkade 180 anställda fram till 2013 cirka 16 000 ton hushållsost för den svenska marknaden. Ingen trodde att mejeriet skulle återuppstå, men så är fallet även om produktionen är en annan. Men än så länge finns här bara ett 60-tal anställda.
– Arla anställer folk fortlöpande här i Falkenberg. Jag vet inte hur många vi kommer att vara när all produktion flyttats över.
Eva Åberg, som är relativt nyvald klubb-ordförande, har mycket att stå i.
– Det är hedrande att få medlemmarnas förtroende. Det är en ny erfarenhet och jag hoppas att de ska bli nöjda med mig.
I och med bytet av arbetsplats har hon tvingats flytta. Just nu bor hon hos sin dotter i Göteborg och har en timmes resväg enkel väg. Hon har också fått byta lokal bilkår, tidigare tillhörde hon Skaraborgs men nu tillhör hon Lindomes.
– Det har inte varit några problem att byta. Jag har känt mig väldigt välkommen.
När hon berättar om sitt fackliga engagemang och sitt engagemang i bilkåren så kan hon inte låta bli att då och då dra paralleller.
– Medlemsrekrytering är viktigt och en fråga om överlevnad. Precis som inom facket är vi i inom bilkåren i behov av många medlemmar, både killar och tjejer.