Apan Baby i rosa klänning spränger könsbarriärer
SKRÖNA. Malin Axelsson, Anropa, Albert Bonniers förlag 2015.
Hyllade dramatikern Malin Axelsson romandebuterar med ”Anropa” – en bok som kommer lägligt efter debatten om manliga författares sexualiserade blick på unga kvinnor, bland annat i Knausgårds ”Ut ur världen”.
En kvinnlig författare befinner sig på ett hotell, där en liten apa med hatt och cigarr en dag knackar på dörren. Hon dras ut i staden där fler apor plötsligt börjar dyka upp. I den surrealistiska skrönan finns tre centrala gestalter: den unga författaren, helgonlika Maria samt apan Baby.
En rad olika slags kvinnliga subjekt tar alltså plats i texten. I en befriande kontrast mot litteratur där kvinnan skildras som en platt projektionsyta för mäns begär dekonstrueras den traditionella berättelsen om kvinnan – och hennes sexualitet.
Skildringen av apan Baby gestaltar det kanske tydligast: Apan är klädd som en Lolita i rosa klänning. Men det förment feminina kontrasteras mot djurets grova anatomi. Axelssons surrealistiska flöde är kanske inte det mest lättåtkomliga. Men boken spränger på ett befriande sätt en snäv dramaturgisk roll för kvinnor.