Konsumenternas sug efter ekologiska alternativ visar inga tecken på att mattas av. Åtta av tio livsmedelsföretag siktar på att bredda sitt ekologiska sortiment. 

Det skriver Livsmedelsföretagen (Li) i sitt konjunkturbrev.

Nästan lika många livsmedelsföretag rapporterar att det är konstant eller periodvis brist på ekologiska råvaror för produktionen – något som kraftigt hämmar tillväxten.

Till skillnad från hur det såg ut för bara ett år sedan, då Li ställde samma fråga till livsmedelsproducenterna, rapporterar de nu att de fått allt svårare att hålla jämn takt med efterfrågan.

Även handelsföretagen rapporterar om ökad efterfrågan efter ekologiska produkter. Den största handelskedjan, Ica, rapporterar om en försäljningsökning på över 50 procent för det första halvåret i år. Störst andel ekologiskt har Coop, 8,9 procent av hela försäljningen. Därför stannar nu kedjans ökning på måttliga 18 procent.

ÖKNING AV EKOLOGISK INOM HANDELSKEDJORNA

• Ica: + 58 procent

• Coop: + 18 procent

• Axfood: + 48 procent

• Bergendahls: + 60 procent

• Systembolaget: + 68 procent

Källa: Fri köpenskap