…Maria Forshufvud, utsedd till vd för det nybildade Svenskmärkning AB som startats av Svensk Dagligvaruhandel, Li och LRF.

Vad är ”Svenskmärkning”?

– Det ska bli en märkning som svarar på konsumenternas efterfrågan efter svensk mat och dryck. Produkterna ska ha svenskt ursprung, vara odlade eller uppfödda här, förädlas och packas i Sverige. Hela ledet alltså.

 Finns märket ännu?

–Det är under framtagande, vi har kommit ganska långt. Förhoppningen är att det ska kunna lanseras någon gång efter årsskiftet, men det är en hel del som måste vara klart innan vi kan köra i gång. Till exempel måste vi ta fram avtal som de olika medverkande företagen ska underteckna.

 Varför är det bra med svensk mat?

– Det finns så många olika skäl. En anledning är ju det ert förbund företräder, att svenska råvaror och livsmedel tillverkade i Sverige bidrar med arbetstillfällen. Det är en viktig aspekt för många konsumenter visar olika attitydundersökningar som gjorts. Sedan handlar det ju om hur vi föder upp våra djur och tar hand om miljön och olika värden kopplat kring det. Och att vi tar vara på våra resurser; vårt vatten, marken, klimatet, våra kunskaper.

 Kommer det nya märket att ersätta de märkningar som redan finns, till exempel Svenskt kött och Svensk fågel?

– Det är en dialog som pågår, varje märke avgör ju hur de vill göra. Men förhoppningen är att Svenskmärkning ska bli ett samlande märke för hela branschen. Det som är styrande är att det ska vara enkelt för konsumenterna att välja svenska råvaror och svensktillverkade livsmedel.