Förare från olika håll möts kring arbetsmiljön
Yrkesförare inom Livs, Transport, Handels, Kommunal och Seko har gemensamma problem. Tillsammans vill de nu flytta fram sina positioner för att få tillstånd en bättre arbetsmiljö.
I början av november hölls en tvärfacklig yrkesförarkonferens på LO-borgen i Stockholm. Det var ett 10-tal deltagare från Livs som deltog, bland andra Jonny Dahlgren, huvudskyddsombud från Pågen Färskbröd samt Paul Hallberg, utkörare på Carlsbergs depå i Växjö
– Det är tredje gången som vi träffas tvärfackligt på det här sättet och det är första gången som Transport är med för de har innan valt att jobba själva, berättar Paul Hallberg och fortsätter:
– Anledningen till att vi träffas är att vi har väldigt likartade problem, framför allt när det gäller stress, arbetstider och schemaläggning.
Det yrkesförarna är överens om är att arbetsgivarnas planering av verksamheten brister, det finns idag inte några marginaler.
– Förr när vi gjorde något så tog man till lite för det oförutsedda som kunde inträffa, det gör man inte längre, säger Paul Hallberg.
Det har inte blivit bättre av att trafikpolisen fått mindre resurser.
– Det är en politisk fråga. Samtidigt som trafikmängden ökat har kontrollerna blivit färre. Förr gjordes 51 000 kontroller, idag är man nere i 8 000, säger Paul Hallberg.
På en punkt skiljer sig yrkesförarna åt, alla har inte problem med cabotage.
– Det berör främst förare inom Transport och Kommunal, vi har den fördelen att cabotage än så länge inte påverkar förare i Livs, säger Jonny Dahlgren.
Han förklarar vad cabotage handlar om, att det är transporter inom ett lands gränser som utförs av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser. Enligt de nya bestämmelser som infördes 14 maj 2010 ska sådana transporter vara tillfälliga. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får endast utföra tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.
– Men det fungerar inte i praktiken. De blir kvar och rullar här hela tiden vilket leder till både lönedumping och socialdumping, säger Jonny Dahlgren.
Han tar tillfället i akt att puffa för den kampanj som förbunden inom Europeiska Transportfederationen (ETF) just nu bedriver inom EU, se länken fairtransporteurope.eu
Bakgrunden till denna kampanj är att EU-kommissionen har godkänt den ansökan som ETF lämnat in om att få starta ett så kallat medborgarinitiativ. Det innebär att om minst en miljon EU-medborgare står bakom ett förslag så är EU-kommissionen skyldig att pröva frågan för att därefter lägga fram ett eventuellt lagförslag. Ett år har ETF på sig och från Sverige har Transport åtagit sig att samla in minst 15 500 namnunderskrifter.