Förbered julresorna
Här är tipsen för hur du klarar vintertrafiken!
Snart står julen för dörren. Då ska tiotusentals svenskar ge sig ut i kyla, snö och halka. Men det gäller att tänka efter före. Både föraren och bilen behöver förberedas för färden. Och alla prylar packas på rätt sätt.
Det är inte bara att slänga in bagaget i bilen och dra iväg. Lite planering före avfärd gör resan både säkrare och bekvämare. Och minskar risken för en olycka eller ett ofrivilligt stopp.
– Det finns några generella saker att tänka på. Att starta i god tid och inte stressa. Helst köra i dagsljus, hålla hastighetsbegränsningarna och avståndet. Och anpassa sig till vägunderlaget, säger Erik Kjellin, trafiksäkerhetsansvarig på Motormännens riksförbund.
Den som har en relativt ny bil behöver sällan göra särskilt mycket för att den ska kunna klara en vinterresa. Ofta räcker det med att fylla på spolarvätska och se över lampor och torkarblad. En titt på batteri, generatorrem och däck är inte heller helt fel. Fram till utgången av mars månad är det lag på vinterdäck.
När bilen är genomgången är den redo för avfärd. Men än är det inte dags att åka. Förutom att bestämma vilka prylar som ska tas med är det viktigt hur man placerar dem.
– Ta inte med för mycket saker. När man packar måste man tänka på viktfördelningen, som påverkar stabiliteten och köregenskaperna. Stuva mot ryggstöden och placera det tyngsta underst, mot mitten av bilen. Lägg inget tungt på hatthyllan.
För en familj på skidsemester är takbox nästan ett måste. En sådan kan rymma skrymmande prylar men ökar bränsleförbrukningen och påverkar även bilens stabilitet. I boxen ska man enbart placera stora och lätta saker.
– I vinterväglag sker det ofta många avåkningar. Därför bör man vara förberedd på att bli stående. Bra saker att ha med sig är reflexväst, ficklampa och varma kläder, en fulladdad mobiltelefon och lite mat och vatten, avslutar Erik Kjellin.
Hur väglaget är beror förstås på var i landet man kör. Men praktiska hjälpmedel är snökedjor, skyffel och varningstrianglar, startkablar och bogserlina. Men glöm bara inte att förvara alla praktiska prylar lättillgängligt. Och var medveten om att det i norra Sverige finns en hel del vilt som plötsligt kan springa ut i vägbanan.
Ligg lite före kung Bore:
• Gå över bilen. Fyll på spolarvätska och kolla lampor och torkarblad.
• Se till att batteriet är ordentligt laddat och kontrollera generatorremmen.
• Använd vinterdäck av bra kvalitet med ett mönsterdjup på minst 3-5 mm.
• Smörj låsen till dörrar och bagageutrymme.
• Höj luftttrycket om bilen är tungt lastad.
• Ta för säkerhets skull med reservlampor, säkringar och en dunk bränsle.
• Packa förnuftigt. Tänk på viktfördelningen och placera det tyngsta längst in, mot mitten av bilen. Om baksätet är tomt är det en god idé att sätta tyngre saker där, eller ännu hellre nere på golvet, i stället för i bagageutrymmet.
• Takboxen ska endast rymma stora och lätta saker. Normalt får endast 60-70 kilo lastas på ett biltak och då boxen ofta väger över 30 kilo blir det inte mycket över till själva lasten.
• Prylar att ha till hands: Reflexväst, varningstrianglar, ficklampor, isskrapa, startkablar, bogserlina, snökedjor, skyffel, startgas, varma extrakläder, sandsäck eller bastmatta, nödmat och vatten, förbandskudde.
Källor: Transportstyrelsen och Motormännens.
Robert Lagerström