Symbol för frihet
Vespa är en legendarisk tvåhjuling som blivit synonym med begreppet skoter. Nu har kultfordonet fyllt 70 år!
Stora berg av flygplanshjul och högar av små startmotorer. Det var vad som fanns kvar när Italien lade ned krigsindustrin efter Andra världskriget. Varför inte bygga en lustig liten motorcykel av alla prylar?
– Det var så det gick till enligt myten. I verkligheten hade visserligen det italienska företaget Piaggio byggt krigsflygplan men behövde helt enkelt någonting nytt att tillverka i sina fabriker, summererar Vespa-entusiasten Erik Westberg på Johans MC i Göteborg.
I mitten av 1940-talet låg Europa i spillror och det fanns ett stort behov av enkla och billiga transportmedel. Sålunda skissade Piaggio på en liten tvåhjuling och byggde snabbt en prototyp. Den ratades emellertid av ledningen som i stället gav jobbet till flygingenjören Corradino D’Ascanio.
Han vidareutvecklade konceptet och en patentansökan lämnades in under våren 1946. Kort därefter började skotern tillverkas. Piaggio hade träffat helt rätt, efterfrågan var enorm och produktionen ökade oavbrutet.
Vespa blev en symbol för frihet. Ett redskap för att lätt och ledigt kunna ta sig vart man än ville och upptäcka världen. Det dröjde heller inte länge förrän det lilla fordonet tog sin plats i populärkulturen – så även i Hollywood där det syntes tillsammans med massor av kändisar, som Audrey Hepburn, Dean Martin och John Wayne. Redan 1956 hade skotern sålts i en miljon exemplar.
Kort sagt spreds Vespan snabbt över hela världen. Den hade en lång storhetstid som varade ända in på 1960-talet då den även hade hög status i den brittiska modskulturen. Men vid det laget föredrog de flesta att köra bil och den stilfulla tvåhjulingens stjärnglans började falna.
– Men i slutet av 1980-talet vaknade intresset för gamla veteraner. Det ökade stadigt och numera är Vespan ett kultfordon. Kulturen blomstrar, det arrangeras massor av träffar och det finns skoterklubbar i alla större svenska städer, berättar Erik Westberg.
Samtidigt tillverkas Vespa fortfarande och ser ungefär likadan ut som den alltid har gjort. Men numera är fyrtaktsmotorn vätskekyld och försedd med bränsleinsprutning – därtill har flaggskeppet 300 GTS finesser som abs och greppkontroll.
Med andra ord lever den gamla trotjänaren i allra högsta grad.