Per i Viken lyfter med korvtrenden
Per i Viken växer. Det skånska charkföretaget hur just fyllt 90 år, men uppsvinget har skett de senaste åren. Flera nyanställningar har gjorts. Korvtrenden liksom satsningen på nya smaker ligger bakom framgången.
Bengt Herrlin står vid snabbhacken och kör blodkorv. I dag ska 800 kilo fram. Smeten är kladdig och blod rinner på golvet.
– Man får byta om efter det här, säger han och nickar mot sina blodiga skyddskläder.
En pall säckar med kryddblandningar står bredvid maskinen.
Blodkorv här nere i södra delen av landet har en smak som går lite åt pepparkakshållet, delvis för att den innehåller russin och äppelmos. Russin i blodkorv går inte hem längre norrut.
Tidigare på morgonen kördes köttbullar. Det blir täta byten i körschemat eftersom Per i Viken med 15 anställda producerar ett 70-tal produkter och ofta testar nya. Bengt har inget emot bytena eftersom de gör jobbet omväxlande.
Golvet är blött och ser ut att vara halt, men det tycker han ändå inte är så farligt.
Han är van efter många år i branschen.
– Man får gå som en indianare, du vet, säger Bengt med ett skratt och visar med långa steg utan att sätta i hälarna.
Mircea Miculita och Leif Rasmusson tar hand om den färdiga blodkorven i lokalen intill. De har jobbat tillsammans på charkföretag under många år, senast i Ängelholm. Här på Per i Viken några mil norr om Helsingborg har de varit ett år.
– Jag trivs jättebra. Rotationen gillar jag. Vi byter uppgifter och gör inte samma sak hela tiden, säger Leif.
– Gemenskapen här är bra, lägger arbetskamraten Mircea till.
Mircea går i pension om ett par månader, men kan mycket väl tänka sig att hoppa in när det är mycket att göra. Att ta sig hit är inget problem eftersom han bor i när-
heten.
De tycker inte att det finns några stora arbetsmiljöproblem. Mest kritiska är de till fläktarna. En bit bort i samma lokal steker en arbetskamrat köttbullar och där fungerar inte fläktarna som de ska, men en kontroll är utlovad.
I kylrummet plockar Arsim Avdyli ihop dagens order till en Ica-butik i Ängelholm. Det syns i beställningarna och på pallarna med färdigpackade backar att wienerkorv är det som går mest.
– Wiener går året runt, men nu kommer julen och då blir det mer och mer prinskorv och köttbullar, säger han.
Arsim, som jobbat här i snart ett år, prismärker och plockar beställningar den här dagen. Två dagar i veckan är han chaufför.
Det händer att arbetskamraterna samlas i köket för att diskutera något som hänt på företaget, berättar han. Då är det någon av livsarna som brukar ta initiativ till mötet, men hittills har ingen velat dra igång en fackklubb.
Företaget startade som en kött- och mjölkaffär 1926 i Viken. I september firades 90-årsjubileet.
Nuvarande ägaren Claes Persson började jobba i produktionen när hans föräldrar köpte företaget 1988. Vid millennieskiftet tog han över på egen hand och flyttade verksamheten till Höganäs. I starten var det skakigt.
– 2001 var vi tre på golvet, en av dem var jag. Då flyttade vi till de här lokalerna. Nu är vi femton, berättar Claes Persson som förstås är glad för de senaste årens framgång.
Bara två kvinnor jobbar i produktionen men ingen av dem är på plats den dagen vi är på besök.
Under produktionstopparna behövs mer folk. Då blir det till att ”pussla och snurra runt”, som han uttrycker saken. Tro-
tjänaren Erling Erlandsson, 75, som varit på företaget i 48 år, jobbar på måndagar och tisdagar. Ibland rings han in extra även på andra tider. Claes Persson hoppar gärna in på golvet och visar en filmsnutt i sin mobiltelefon där han med blixtsnabba rörelser knyter korv i rasande fart.
Wienerkorv och prinskorv är de överlägset största produkterna. Ett tiotal traditionella produkter som spickeskinka, enewurst, sylta och blodkorv är också viktiga för Per i Viken. Korvtrenden sätter tydliga spår. Många konsumenter vill ha mat med mycket smak och äter gärna kryddkorv.
Claes Persson gillar att ta fram nya produkter och smakkombinationer. Han ber ofta personalen om ett omdöme. Den egna korven Per i Parma med parmesanost har tagit två guld i Chark-SM och tillhör numera det som efterfrågas mest.
Experimenterandet är en anledning till att företaget har ett 70-tal produkter i sortimentet. En del av det nya stannar kvar i utbudet. Hans pappa trodde inte på lammkorv men den blev snabbt uppskattad.
– Folk är ju ute och reser mycket och är glada för att testa nytt, konstaterar han.
Att äta lakrits är inne och han håller på att ta fram en lakritskorv. Även en vegetarisk produkt är på gång. Den är ännu inte färdig och därför vill han inte avslöja receptet. Intresset för kryddkorv har gjort att företagets knyta-korv-kurser blivit populära. Kända kockar bidrar med recept och nya idéer liksom samarbetet med andra livsmedelsföretag i trakten och med Slow Food Skåne.
– Det gäller att hänga med i trender och förändringar. Och så behövs idéer som sticker ut, säger Claes Persson.
Vi återvänder till Bengt Herrlin vid snabbhacken. Det vore inte fel med en fackklubb, tycker han. Det finns saker att diskutera och förbättra. Ibland kommer det in rök i lokalen och det dammar när man slår i kryddorna för att ta ett par exempel.
– Ingen vill ta det på sig, säger Bengt innan det är dags att avsluta dagens sats med blodkorv.