Outdoor Escape Game om historisk strejk
”Judas Iskariot var en gentleman jämfört med en strejkbrytare. Han hade så mycket människokänsla kvar att han gick och hängde sig, men det har ej en strejkbrytare.”
– När folk tycker att det är en hård ton i dagens offentliga samtal tänker jag att de inte har koll på historien, säger Martina Hansen. Förr var det vanligt att man satte in dödsannonser för levande strejkbrytare i arbetarrörelsens tidningar.
Martina Hansen är en av de som har skapat mobilspelet Möllevångskravallerna 1926. Hon vill lära ut om arbetarrörelsens historia, och om staden.
– Genom spelet får man en annan bild av Malmö. Lär sig att det krogtäta Möllan en gång var fullt av fabriker.
Spelet kallar hon ett Outdoor Escape Game, genom pussel och klurigheter leds man vidare genom gatorna, och får reda på bakgrunden och förloppet till den verkliga strejken på A.W. Nilssons barnvagnsfabrik som, när en strejkbrytare slog ihjäl en arbetare, ledde till omfattande kravaller.
En regnig septemberförmiddag någon vecka efter intervjun öppnar jag mobilspelet. Startpunkten är vid Triangeln, men det visar sig att jag står fel. Jag ska 126 meter österut. Väl framme letar jag efter något slags spår, kanske en kod eller så. Inget. Men min iPhone har hittat något.
”Du är Hilda Johansson som nyss flyttat till Malmö från Norra Sandby socken, året är 1926 och du är ute i strejk.”
Jag läser att lönen tidigare varit en krona i timmen, men när fabrikören sänkte till 90 öre svarade arbetarna med att gå ut i strejk. Fabrikören rekryterade strejkbrytare från organisationerna Arbetets frihet och Samhällshjälpen för att kunna fortsätta produktionen. Strejkvakter noterade vilka som var ”svartfötter”.
Jag får fram ett pussel med ett svartvitt vykort. Jag känner till slut igen byggnaden. Nuvarande Netto, förr en saluhall, lär jag mig.
En dryg timme senare är jag färdig med spelet. Jag har cyklat runt på Möllan, lärt mig var A.W. Nilssons fabrik låg, varit utanför strejkkommitténs hemliga tillhåll på ölkaféet Rölöken, pusslat och löst chiffer. Jag fastnade på en uppgift och har fått poängavdrag. Nåja. I gengäld har jag lärt mig massvis. I flera fall genom att lösa uppgifterna, men spelet är också fullt med kuriosa och länkar för den vetgirige.
Det är ingen slump att huvudpersonen är en kvinna. Genom den fiktiva Hildas berättelse har spelutvecklarna velat belysa att konflikterna inte bara handlade om klass utan även om kön. Många av männen inom arbetarrörelsen tyckte att kvinnor inte skulle vara ute i arbetslivet. ”De tar våra jobb”, hette det. Retoriken påminner om hur en del idag talar om invandrare.
– Nästa gång kanske huvudpersonen är en papperslös arbetare, säger Martina Hansen. Hon vill låta oss se staden med andra ögon.
Det är folkbildning och underhållning samtidigt. Ja, lite motion också. Spelet skapar ett parallellt Malmö, fullt av fabriker och strejker, fullt av historia.
Henrik Johansson
Fotnot: För att spela måste man vara i Malmö och ha en smartphone med GPS.