Fabrikschefen: ”Vi måste hänga med”
– Det har gjorts många positiva saker här, framför allt om man tittar på automationsnivån, så har en stor del av de tunga lyften och de manuella momenten rationaliserats bort, säger Andreas Wendel, ny fabrikschef på kafferosteriet i Gävle.
Han hade tidigare samma jobb på Zoégas i Helsingborg där det satsats mycket kraft på att minimera antalet arbetsolyckor, se nummer 11/2018.
Andreas Wendel berättar att en säker arbetsmiljö kommer att fortsätta att vara en viktig fråga. Han började i november och är full av tillförsikt. Men en hel del resande kommer det att bli då han även har ansvaret för koncernens fabrik i Bergen i Norge.
Satsningen på ny teknik har varit lönsam, allt färre producerar allt mer.
– Tittar man på vad det kostar att göra ett kilo kaffe så brukar svenska fabriker kunna konkurrera rätt bra med resten av Europa. Den nivån har vi definitivt i Gävle och vi ser positivt på framtiden.
En sak, som han nämner är på gång, när det gäller arbetsförhållandena, är att få ordning på ljudnivån i produktionen.
– Det vi planerar att göra är ljudmätningar och så kommer vi att se över reglerna kring hörselskydd. Det finns en del saker som kan minska ljudet men allt går inte att bygga bort.
När vi träffas går Andreas Wendel klädd på samma sätt som de i produktion. Det är ingen tillfällighet. Det är ett beslut som fattats av tidigare ledning, att alla på kontoret och alla ute i produktion ska ha likadana arbetskläder.
Han konstaterar att det är ovanligt att kontorspersonal byter om när de kommer till jobbet. Annars går mycket igen från hans tidigare arbetsplats, som att fabriken ingår i en stor koncern och att många på fabriken jobbat länge vilket han ser som ett gott tecken på att saker och ting fungerar.
Något som han gläds över är att allt nu pekar på att det vänder uppåt för fabriken i Gävle efter några tuffa år då volymerna ökade förra året.
– Det är kul och har bidragit till en positiv stämning i fabriken.
En satsning som han lyfter fram är den som just nu görs på produktion av hela bönor.
– Det är ett växande segment både i Norden och i övriga Europa så tajmningen är bra.
En utmaning framåt är att få tag på folk med rätt kompetens.
– Vi måste se till att hänga med i utbildningstakten då arbetsinnehållet blir mer och mer avancerat.
Närmast ligger dock att uppmärksamma att Gevalia som varumärke fyller 100 år.
– Det kommer vi att fira under året. MKB