Chefen: ”Jag hoppas att det här innebär en prishöjning”
Tomas Tillman som äger Grangärde musteri hoppas att coronapandemin ska leda till att fler kunder vill köpa inhemska varor.
– Jag hoppas att folk får en tankeställare.
Precis som många andra jordgubbsodlare är Tomas Tillman orolig över att inte kunna få hit sin vanliga säsongspersonal, som främst kommer från Ukraina.
– Men vi är inte där ännu så vi får se hur det går. Jag har haft väldigt många fler jobbansökningar än tidigare, även svenska ungdomar som vill jobba med att plocka bär. Tidigare har det varit så att svenska ungdomar inte vill jobba med bärplockning, men den attityden kan vara på väg att svänga. Jag tycker att det är ett bra första jobb, man lär sig värdet av arbete och hur lång tid det tar att jobba ihop till den där nya jackan man vill ha. Det är nyttigt.
Grangärde musteri har precis inlett en exportsatsning till ett par europeiska länder, vilket innebär en produktionsökning på mellan 10 och 15 procent.
– Vår affärsidé går ut på att vi pressar och filtrerar riktiga bär och gör saft och andra produkter. Vi börjar liksom inte med två dunkar kemikalier. Nu hoppas vi att konceptet med riktiga råvaror ska gå hem i utlandet också, säger Tomas Tillman.
Samtidigt hoppas han att krisen leder prisökningar på bärprodukter i Sverige.
– En burk lingonsylt kostar lika mycket nu som för 20 till 30 år sedan och naturligtvis får plockarna betalt därefter. Hela kedjan blir fel och det börjar i butiken, att folk vill ha så billig mat som möjligt. Vi måste höja statusen på svenska livsmedel om det ska bli hållbart hela vägen.
För ur kriser kan som bekant möjligheter uppstå. Tomas Tillman kommer att tänka på den brittiska svartvinbärsdrycken Ribena, som faktiskt kom till under andra världskriget.
– Engelsmännen fick inte tillgång till citrusfrukter för att tyskarna kontrollerade båttrafiken och det ledde till att Winston Churchill beordrade en inhemsk produktion av c-vitaminprodukter. Svarta vinbär är rika på c-vitamin och på så sätt uppstod den nya drycken Ribena, som snart fanns i var mans hem.
Och på liknande sätt försöker Grangärde musteri anpassa sig till situationen. En nyhet är en drive in-butik som öppnar till sommaren, där kunderna ringer in sin beställning och hämtar och betalar i bilen.
– Många äldre passerar i husbilar här och på så sätt slipper de gå in i butiken. Vi måste försöka hitta på något. Jag tror faktiskt att det är Sveriges första drive in-gårdsbutik, säger Tomas Tillman och sveper ut med handen över grusplanen.
– Jag hoppas att kunderna fortsätter att komma.
Karin Jansson