Livsmedelsförsäljningen ökade förra året
Svenskarna lägger fortsatt mer pengar på godis än på frukt, enligt ny statistik från SCB.
Under förra året landade den totala försäljningen av livsmedel och drycker i Sverige på 334 miljarder kronor, enligt statistik från statistikmyndigheten SCB.
Det är en ökning med 2,9 procent – eller nio miljarder kronor – jämfört med 2020.
– Den totala uppgången förklaras av att volymen av sålda livsmedel och drycker ökade med 2,5 procent samtidigt som priserna bara steg med 0,4 procent i fjol. De stora prisuppgångarna vi sett under det här året kommer att synas när vi summerar 2022, säger Daniel Wester, statistiker på SCB, i ett pressmeddelande.
Försäljningen ökade i nästan alla produktgrupper. Allra störst ökning förra året syns för produktgruppen alkoholfria drycker med en uppgång på 7,9 procent. Frukt är däremot ett undantag. Där minskade försäljningen i fjol med 2,1 procent jämfört med 2020.
De senaste årens utveckling där befolkningen lägger mer pengar på godis än på frukt höll i sig också under 2021. Enligt SCB uppgick försäljningen av godis till motsvarande 44 kronor per person och vecka, medan försäljningen av frukt låg på 31 kronor i veckan per person.