Cajsa Warg vill frigöra våra sinnen för varorna

Cajsa Warg är en butik på Söder i Stockholm där det finns billiga basvaror och dyra delikatesser. Och där både mat och handlande ska ge en upplevelse.

[Ur nummer: 01/2004] Butiken ser ut som en gammal lanthandel. Hyllorna är packade med varor och det finns, som grundaren Jan Moback påpekar, ingen primärgång, alltså ingen utstakad led genom lokalen. Ytan är istället organiserad så att kunden ska kunna ströva runt och upptäcka varor, göra fynd. Man ska kunna provsmaka och fråga butikspersonalen om vilka råvaror som finns idag och vilka färdigvaror och vilken snabbmat, vad som går ihop med vad, och hur man ska komma på kvällens middag. Handlandet ska vara en upplevelse.

Jan Moback säger att det finns många ensamhushåll i kvarteren runt Renstiernas gata på Söder och att många av dessa lägger ner mycket tid på att välja mat i butiken. Men de vill inte stå vid spisen och laga den, så det här talet om att allt ska gå så snabbt får man ta med en nypa salt. Han berättar också att det är möjligt för intresserade att träffas en kväll och laga mat tillsammans i butikens kök i källaren. Det ger inte bara trevlig samvaro utan också goda middagar som man kan ta med sig hem och ställa i frysen.

Som ett matlagningsprogram
Här handlar det inte om att jaga extrapriser, hitta det billigaste och bräcka grannen med. Det handlar om att frigöra sinnena, lära sig mer om mat, förädla gommen och komma på vad man ska ha till entrecoten, vackert melerad, för 225 kronor kilot. Vilken sås passar? Ska det verkligen vara pommes frites som är så förutsägbart. Skulle det inte vara roligare att prova något nytt? Det är som att ströva runt i ett av teves många matlagningsprogram.
Tänk att få säga: ”Money is not a problem”. Det är det inte så många förunnat, livet ska inte cirkla runt pengar, utan runt upplevelser.

Så man kan naturligtvis tänka om man har råd. Det kostar att handla på Cajsa Warg, men de som driver och jobbar i butiken vill inte göra något bara för de rika ensamhushållen, utan de har också en mission, ett glatt budskap.
Måns Falck, ung VD, som började som prao, och gick vidare till trainee på Coop, säger att basvarorna, mjölken, filmjölken, brödet, grynen, inte är, och inte ska vara dyrare än i andra butiker. Han säger att Cajsa Warg inte ska vara någon Östermalmshall. Nej, det är tänkt som en kvartersbutik, trevlig sådan, där man kan handla sin vanliga basmat till samma pris som på Konsum och därtill få hjälp och inspiration att komma på goda middagar, det där extra, som får tillvaron att lyfta.

För ett betydande antal svenskar, barnfamiljerna undantagna, tar maten en allt mindre del av hushållsbudgeten. Pengarna spenderas istället på andra, inte helt nödvändiga saker, som nya kläder, nya bilar, elprylar och resor. Det är också lyxkonsumtion.
Jan Moback och Måns Falck vill att butiken ska verka för att öka värdet i upplevelsen kring mat och mathandel. De vill skapa ett alternativ till både lågprishandeln och hallarna. Butiken öppnades 1996, Coop gick in året efter som ägare, men nu är det slut med kooperationens engagemang för det här alternativet, det är för smått. Coop drar sig ur. Men då är det, menar människorna bakom Cajsa Warg, rätt tid för att satsa.
De  öppnar en ny butik, skapar inte bara en alternativ butik, utan en alternativ butikskedja, där det inte handlar om lågpris.

Många små leverantörer
Butiken har många leverantörer, de flesta små och de flesta för små för de stora kedjorna. Fördelen med att ha en liten leverantör är att den kan mycket om sin produkt, har ett stort livsmedelskunnande, menar Jan Moback, och det här kunnandet kan butikspersonalen förmedla vidare.
Det är grunden för att bygga en matkultur.
För de stora leverantörerna gäller det motsatta: de kan bara marknadsföring.

Under 2004 eller 2005 ska de öppna sin nästa butik, någonstans i Stockholm. En kvartersbutik ska det bli, kanske i en förort. De kan tänka sig det, bara det finns ett torg, ett centrum, som är tillgängligt utan bil. Inspiration har hämtats från den italienska Slow Food-rörelsen, och den har snigeln som förebild.
– Jag tror, säger Jan Moback, att det skulle gå att öppna ett Cajsa Warg också i Farsta Centrum.