[Ur nummer: 02/2004] Efter att nedläggnings-beslutet är klubbat av den danska ledning i Carls-berg återstår städjobbet. Det måste Livsklubben i Bromma göra. Att admini-strera eländet. Över 200 medlemmar förlorar jobben.
– Det är oerhört tungt, säger Tapio Laanti, Livsklubbens ordförande i Bromma. Om man visste att det här var det enda alternativet, då hade det varit lättare att acceptera, men så är det ju inte.

Protest i annons
För Livsklubben i Bromma har det varit viktigt att protestera och ifrågasätta nedläggningsbeslut. Det har varit ett krav
från medlemmar, säger Tapio Laanti.
I december satte de in en annons i tidningen Börsen, som är den danska motsvarigheten till Dagens Industri. Det var två dagar före Carlsberg bolagsstyrelsemötet. Livsklubben riktade sig till de danska aktieägarna och analytikerna och bad dem i princip om hjälp att få en ny företagsledning.
– Det är helt uppenbart, säger Tapio Laanti, att ledningen inte fattat beslutet på företagsekonomiska grunder, utan tagit särskild dansk hänsyn. Ledningen ville inte lägga ner bryggeriet i Valby i Köpen-hamn, eftersom det är företagets ursprung och så starkt förknippat med dansk tradition.
Annonsen blev en stor nyhet i Danmark och Carlsbergs-
ledningen fick, enligt Tapio Laanti, göra sig okontaktbar under dagen. Den har inte vågat uttala sig.
De stora danska medierna ringde till Livsklubben som fick ge sin syn på nedläggningen.
Att få fram den sanna bakgrunden till nedläggningen av Bromma har varit viktigt för klubben.

Exporterar arbetslöshet
– Vad som nu händer är att dansk arbetslöshet exporteras till Sverige. Det handlar om överkapacitet på marknaden, men inte i Sverige utan i Danmark. En misslyckad investering i en burklinje gjordes i Köpenhamn för några år sedan, det bar sig inte på grund av bland annat höga avgifter på förpackningarna, däremot går det att sälja öl på burk i Sverige. Bryggeriet i Köpenhamn tar över Brommas produktion och kör för den svenska marknaden.
Tapio säger att de blev nöjda med protesten. De fick fram sanningen genom publiciteten. Det var viktigt för dem. Men han är oroad för framtiden:
– Att flytta produktion till Köpenhamn innebär ökade transporter, stora logistiska, trafikpolitiska och kostnadsmässiga risker. Det kommer att bli svårt för Carlsberg att konkurrera med den vältrimmade svenska bryggeriindustrin.
Han är rädd för att företaget kommer att tappa ännu mer till konkurrenterna. Det verkliga problemet i Sverige är en dålig säljledning.

Personalprogram
– Nu återstår för oss att administrera eländet, säger han. Det är tufft i Bromma. Det är många som måste gå. Vi är cirka 450 kollektivare, hälften kommer att bli uppsagda. Det finns ett personalprogram som ger möjlighet till kortare utbildningar, det är en svår situation på Stockholms arbetsmarknaden.
Den sista september ska produktionen upphöra i Bromma. Kvar blir lager och distribution och en liten grupp  säljare.  Administrationen flyttar till Köpenhamn och Falkenberg.