”Konsumentrådet har en roll”
[Ur nummer: 09/2005] l När vi ser alla nya butiksmärken så inser man att det finns arbetsuppgifter för lokala konsumentråd och centralorganisationen Sveriges Konsumentråd.
Hur ska man som konsument kunna ställa någon tillverkare till svars om man inte vet vem det är? Hur ska man som konsument kunna välja bort en producent, som missköter sig om man aldrig får veta var produkten kommer ifrån?
Man säger att kunden alltid har rätt, men när, om valet av produktinnehåll är dolt. I produktinnehållet finns även kunskap om de arbetsförhållanden under vilka produkten tas fram. Likväl som att det finns en organisation som verkar för rättvis handel, till förmån för småodlare i den fattiga delen av världen, så finns det en organisation som har som uppgift att ta till vara dina möjligheter som konsument, nämligen konsumentrådet.
I dag finns inte organisationen representerad över hela Sverige, men du kan se till att den startar där du bor. Om den redan finns kan du tipsa dem om frågor att engagera sig i. Det vore inte orimligt att du, som livsmedelsarbetare, engagerade dig i frågan. Det billigaste är inte alltid det bästa och det bästa är sällan det billigaste.